Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4720 ggr
Fridafj
0

Växande succulent

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har verkligen motsatsen till gröna fingrar men jag tycker väldigt mycket om växter, så jag skulle bli väldigt tacksam om någon skulle vilja ge lite generella tips om hur jag ska sköta denna lilla succulent. För ca 5 månader sedan när jag köpte den var den helt "platt", och jag ställde den nära ett fönster. Saken är att fönstret är i en vinkel så att det inte kommer in något solljus över huvud taget, och den lilla växten har klättrat så fort att man nästan kan se den växa. Bladen har därför böjt sig, och är mycket "sladdrigare" uppe på växten än nertill. Har inte orkat köpa en växtlampa än då jag ska flytta så snart det går och skaffa en då iatället. Den har även fått en liten "bebis" vid ett av bladen. :) Så till frågan, hur mycket ska jag vattna den, mindre, eller mer, eller mittemellan? Tack på förhand!

Lill-Kisse
3

Succulenter lagrar vatten i sina blad, så därför ska man vattna försiktigt. Jorden bör vara väldränerad med lite grus och sand.

Fridafj
0

Okej, tack så mycket! :) Jag tror faktiskt jag gjort rätt då, blev bara en smula konfunderad över att bladen numera är ganska olika i de nedre delarna och i de övre.