Sanera växthus - hjälp!
För två år sedan fick jag någon typ av mögel på tomaterna i mitt växthus, jag trodde det var den sort som är släkt med blastmögel på potatis, för det fick jag på potatislandet som låg utanför. Förra året samma sak, trots att jag försökte tvätta glasen o bytte översta jorden; mögel eller någon sorts mjölor på tomaterna, kryddorna blev inte angripna, inte potatisen, gurkan eller bönorna heller. Vad kan jag tvätta med? Såpa? Ättika? Ångtvätt? Är det bättre att odla i hink? Måste jag avstå tomater i år? Har någon något tips?
Man måste veta vilken svamp det handlar om för att kunna svara på vad som hjälper. Vissa svampar på tomat har vilorgan som ligger i jorden och då kan man ju behöva byta ut rätt mycket jord. Är det gråmögel som man ofta får på tomat ifall man blöter ner bladverket + vattnar på kvällen när man vattnar, så hjälper ingenting eftersom den svampen finns i luften, där hjälper det att vattna på morronen, aldrig blöta ner bladen + se till så den fuktiga luften under natten vädras ut (+att inte plantera så tätt det ska kunna cirkulera luft mellan plantorna)
Kanske ta lite bilder iår ifall det kommer tillbaka det är lättare ge råd då man vet vilken svamp det handlar om.
Åh tack! Jag brukade vattna med svettslang, men när jag glömde att stänga av den o brunnen tömts ett par gånger så satte vi upp en sprinkler i stället som fick gå en stund varje morgon o em - det är säkert anledningen! Men då går jag tillbaka till svettslangen igen, vad är bäst att tvätta ur växthuset med då?
När mitt växthus var nytt för sisådär 30 år sen brukade jag tvätta med vanlig diskmedelslösning och högtryckstvätt, men nu är det många år sedan jag tvättade alls.
Det har gått bra med odlandet hur som helst, men det är klart att det blir annorlunda om man drabbas av växtsjukdomar. Tröstar mig med att våra vintrar här uppe är så kalla att all smitta fryser bort i den kala jorden inne i växthuset.
Ha inte besläktade träd och frukter nära varandra. Sätt inte potatis på samma ställe varje år.
Är det potatisbladmögel så är de sporerna luftburna, och det enda du kan göra då är att inte odla potatis i närheten, och även om du slutar med potatis så får man det lätt på tomaterna på hösten. Frukterna blir träiga och bruna, särskilt äldre sorter drabbas lätt.
#5 tack, då är jag ännu mer säker på att det iaf inte var det som drabbade mina tomater, för det var mest själva växten, inte frukterna som drabbades.