Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2490 ggr
catcat69
0

Fula gladioler

Vad är det för fel på mina gladioler?  Knopparna är som torkade,tomma,utan spänst och kommer inte att slå ut men färgen på knopparna ser regnskadade ut? För mycket eller för lite vatten? Eller är det något annat?

anki1
0

Min enda gldiolus har inte växt nåt alls, menjag kom att tänka på att den ju står kvar i krukan, kan det va så? Jag fick en överbliven av min svärson i våras och den fick en kruka att bo i till att börja med, eftersom jag inte visste var den skulle få stå.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

catcat69
0

Tack för svaret!  Jag har nu läst lite i boken "Växtskydd i trädgården" och sett att gladiolusar kan angripas av kvalster o. trips m.m. Så fort ut o.spana och f*n där satt dom….tripsen. Djuren övervintrar i lagrade knölar så hejdå med dom.

Diana61
0

Nej vad tråkigt! Mina créme vita blommar nu men jag ser fortfarande inget tecken av mina röda. De ville inte blomma förra året så jag hoppas verkligen att dom kommer igång snart. Skall snart ut och kolla trädgården då jag har en hel del att plantera igen efter ett besök till Billbäcks igen Flört Min man och jag kommer efter lunch åka till Tuna för att köpa orange färgade dagliljor (Nugget). Vi såg dom i Enköpings Drömmpark och jag vart bara tvungen att ha dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte mina gladioler i kruka i år, för jag brukar glömma ta upp dem. Resultatet ble i alla fall skapligt och dom blommar nu tillsammans med buskkrasse.

/Sussi

anki1
0

Den va fin. Min har inte växt nåt nästan, kanske krukan va för liten. Men den blir ju lättare att ta upp sedan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

catcat69
0

Jag hade några lökar över så de hamnade också i en kruka,men de är lika fulla med trips. Sussi.F den var jätte fin,vet du namnet?

Prizma_o_Kristall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft några gladioluslökar planterad i en urna i flera år, och först nu har den ena blommat väldigt vackert:) Det är den som är på bilden:)

När familjen var i Danmark köpte vi en massa lökar billigt på Bauhaus, 5 Dkk/lökpåse.

Bland annat några olika gladiolussorter.

*MLLE De Paris

* Adrenalin

* Gladiolus mix

* Butterfly mix

Och några till som jag måste kolla upp vilka namn det var, har nämligen glömt dem;)

SussiF
0

Nej, tyvärr vet jag inte namnet på gladiolen på bilden, köpte den på COOP ,det var utförsäljning…..