Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5609 ggr
Anders 50
0

Begoniafråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick den här Prick-Begonian som en liten planta av en vän för ca två år sedan. Från början växte den normalt med grenar som hängde ner, men i våras började det växa en grov stam rakt upp, och efter ett tag kom två till. De är ännu högre nu och den längsta tar emot taket nu. De är tre gånger så grova som de hängande grenarna. 

Vad är det som är på gång?? vad bliva av de långa grova stänglarna?

Bif. två bilder tagna i början av okt. 2013

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Anders 50
0

Inte någon????

Lill-Kisse
0

Jag reagerade lite frågande inför din uppfattning att Begonian vuxit "normalt" med hängande grenar. De delarna ser svaga och rangliga ut, vilket i och för sig inte är såå ovanligt. Men min uppfattning är att de bör vara kraftiga och växa uppåt precis som de nya skotten gör.

Du får plantera om den i en lite större kruka och ställa den på en piedistal i stället.

Anders 50
0

#3 Den jag fick den av sa att den skulle hänga som min i en ampel. Hon visste heller inte varför stänglarna som växer rakt upp är så grova och raka. De som brukar växa uppåt brukar vara lika grova och småkrokiga som de som hänger.

Kanske får lyda ditt råd och ställa den på en piedestal och se vad som händer.

[GunillaF]
0

Anders, jag googlade lite och såg att det finns de som växer "på höjden" också. Det är egentligen en buske så jag tror att de där "pinnarna" som kommit upp på din är nya grenar/rotskott.🙂

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prickbegonia

Anders 50
1

#5 Har också googlat och frågat den som har moderplantan, men vi fattar inte varför de är så grova i jämförelse med de andra. Men får väl börja förbereda för ett hål i taket. 😉

[GunillaF]
0

#6 Eller längre kedjor i ampeln 😉