Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 6955 ggr
omega24v
0

Modelljärnväg

Någon som förgyllt sin trädgård med modelljärnväg?

Sessan1
0

Modelljärnväg  i sin trädgård? Jag har så liten uteplats så jag får inte plats med ngn sådan :)  Varför skulle man ha det?

magma
0

Nej, men har  för mig jag har sett en på TV som byggdes i en trädgård? Var det på TV4 tro?

omega24v
0

:) Inte så vanligt i Sverige, men det är en och annan som har det här med. Såvitt jag förstår är det desto vanligare i England, men så är det järnvägens förlovade land i Europa.

Oftast är de inte i den storlek "som pojkarna leker med som barn", utan gärna lite rejälare prylar. Det finns klubbar som håller på med sk Live Steam, verklighetstrogna modeller som fungerar som de riktiga ånglok de avbildar. Vissa bygger dem så stora så de går att sitta på och man agerar alltså lokförare och eldare själv på färden och kan frakta folk på vagnar bakom! :)

Men men, det är ju inte trädgårdsintresset i första hand när det gått så långt. Jag ska se om jag hittar några bilder på lite mer trädgårdsinriktad modelljärnväg. Jag skulle vilja säga att det kan fungera väl så bra som prydnad, likaväl som väderkvarnar och andra trädgårdsprydnader. Lite kul också om man kan servera festdrinken eller efterrrätten på uteplatsen från serveringståget. Hihi!

Margareta
0

Det finns en här på Ekerö. De har gjort en slags klaffbrolösning över den nedsänkta garageinfarten. Jag kanske skall fotografera den någon gång då jag passerar…

Numer pensionär i Nynäshamn

omega24v
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hittade jag en. http://web.telia.com/~u66102798/ulvon4.html

Fast det var ju inte så mycket. De andra jag hittat är mer fokuserade på själva modellhobbyn. Men jag har sett vackra kombinationer av genomtänkt och vacker trädgård och modelljärnväg antagligen som rörlig prydnad i kombination med leklusta. :)

omega24v
0

http://www.bmas.se/bm_htm/kordag070527/webb-76_rb.jpg

Här har vi lite annan storlek på det hela, det är en klubb-bana som finns i Borås, fokuserat på körning av större modelltåg i en miljö som smälter in väl i landskapet men inte alls trädgård. Kolla www.bmas.se tips för den som vill vara vuxet barn en stund, skicka iväg resten av familjen om det blir hetsigt på knalleland, eller hur man nu vill göra.

Torparmor
0

Vår förra tomt var i två etage och vi fick gå runt en bit för att komma till den övre delen, där vi hade både lekplats och möjlighet att fika och äta. Då önskade jag mig en trädgårdsjärnväg, som jag skulle kunna skicka bestick och mat med, istället för att springa många gånger. Jag har fortfarande funderingar på att kunna göra så på vår nya tomt. Dammen ligger nämligen en bra bit från huset och även grillplatsen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!