Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 1336 ggr
LeDa
0

Nervös nybörjare

Jag vänder mig till er "rosenveteraner" med ett nervöst ärende:

Just idag planterade jag mina första två Rosor, Scarbourough Fair, och nu är jag så nervös över att de inte ska klara sig. Jag vill ju så gärna att mina små "rosenbarn" ska trivas hos oss, överleva vintern som kommer och blomma nästa år….

Säg mig, vad krävs för att jag ska känna mig lugn? Har någon därute misslyckats med sina plantor någongång (nu tänker ni säkert "givetvis")? Jag tycker mig ha följt alla era fina instruktioner om plantering. Kanske har jag bara dåligt tålamod, för jag vill se resultat direkt!

Hur märker jag om plantorna inte "slagit rot"? Ser jag det redan efter några dagar, eller dröjer det till våren? Kan jag rädda dem i så fall, och hur?

Hjälp! Vad har jag gett mig in i?! Jag vill verkligen odla Rosor, men vet inte om jag vågar….=)

P.S. Jag har 4 plantor till som väntar på att få komma i jorden, i morgon….Fot i munnnen

Margareta
0

De fel jag kommit på man kan göra är

• Gräva för liten grop och inte nog djupt
  • Ge för näringsfattig jord eller fel pH
  • Vattna för lite vid och regelbundet efter plantering
  • Välja plats med för lite sol för just den rosen
  • Plantera för tätt - då får man flytta rosen efter ett par år

Sen finns det säkert fler fel jag inte kommer på just nu…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mandysan
0

En sak jag missade (men rättade snabbt till efter tips här) var att jag satte min 'Nina Weibull' (3 st) för högt upp. Ockuleringspunkten ska ligga minst 5-10 cm under jord. Och vattna massor, vid plantering, i en artikel här rekommenderade dem minst 10 liter/ros ….

Christina
0

Precis - vattningen är viktig. Du verkar ha gjort allt rätt. Det är sällan problem få rosorna att ta sig första året. Problemen kommer senare i form av brist på gödning och ev angrepp i form av insekter och svamp :)

Första året räcker det så bra med som du gjort och att hålla undan det värsta ogräset.

LeDa
0

Tack för goda råd =) Jo, det var ju bra att bli påmind om att vattna regelbundet efter planteringen. Lätt att glömma….

Nå, då kan jag i princip bara hålla tummarna och vänta, och hoppas!