Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4893 ggr
balkongodlare
2014-01-02 11:21
0

Chili - sortval

Odlade chili för första gången förra året och blev fast. I år ska jag ha fler sorter och mer variation, men har svårt att bestämma mig för vilka jag ska ta. Jag har tillgång till en balkong i sydväst och en kolonilott, men tyvärr inget växthus. Jag antar att det sätter en del begränsningar både på sorter och förväntad skörd.

Jag är ute efter sorter som klarar att stå på en öppen balkong och ge ordentligt med frukt trots att de står i kruka. Det vore roligt med någon riktigt stark variant men även några lite mildare sorter.

Tacksam för alla tips!

SnakeAngel
2014-01-02 21:45
0

Det var en bra fråga som jag också gärna vill ha "svar" på. Jag har beställt hem en frökatalog där de har väldigt mycket chili frö men det är så många att välja på så man blir ju rent snurrig…så lite bra tips utifrån ovan ställda fråga skulle sitta bra. Jag har bara balkong, tyvärr ingen kolonilott…balkongen ligger i sydväst.

Det är så fantastiskt att kunna gå ut på balkongen och hämta in färsk, egenodlad chili samt örter :D

balkongodlare
2014-01-03 10:12
0

Vilken frökatalog är det?

Jag tror inte att lotten är aktuell för chili i alla fall, vad jag förstår vill de gärna ha det ganska skyddat. Men jag kan ha fel. 

Jag bor på Södertörn söder om Stockholm för övrigt, så det är väl växtzon II ungefär.

Sukram
2014-01-03 23:12
0

I växtzon 2 är det inga problem med chili på friland om du har dom på skyddat läge. Jag får frukt på mina chili på odlingslott i zon 3. 

Som sagt det finns hur många sorter som helst. Vad vill du använda dom till? äta råa, lägga in, torka till pulver?

Till chilipulver och flakes använder man chili med tunna väggar som torkar fortare som Cayenne och liknande. 

Vilka frökataloger kollar du i? Var tänker du köpa.

balkongodlare
2014-01-04 14:10
0

Jag är rätt nybliven lottbrukare så jag känner inte riktigt till hur odlingsegenskaperna ser ut där. Vågar inte lita på lotten för chilis, men ska absolut testa ett par plantor på friland om det finns en chans att det går bra!

Jag är ute efter lite variation. Lite att äta rå på smörgås eller i sallad, lite till grytor, och om skörden blir bra kanske testa att göra sås och pulver. 

Bästa utbudet jag hittat hittills verkar vara Örtagårdens plantskola: http://www.ortagarden.com/ Om någon känner till flera bra ställen så tipsa gärna.

Sukram
2014-01-04 16:36
0

javascript:nicTemp(); Tradewindsfruit har ett bra utbud chili, tomat och andra köksväxter och frukter. Jag brukar handla där. 

javascript:nicTemp(); jalapeno.nu har även lite tillbehör. 

http://www.exotic-seeds-lapalma.com/cgi-bin/shop_en/shop.cgi Semillas omtyckt bland chilinördarna 👍

http://fataliiseeds.net/

Sukram
2014-01-04 16:38
0

Vill du äta chili rå på ostmackan och i sallader så välj någon svagare chili under 5000 Scovillegrader. 

Czeckoslovakian Black är omtyckt rå och är snygg att odla.

JontaK
2014-01-11 05:44
0

Ni som planerar att odla chili på balkong, är dessa balkonger inglasade? Om ja så förändrar det ju förutsättningarna en hel del.

Här hemma driver jag upp flera olika sorter under konstljus nu under vintern. Förra året hade vi några olika sorters habanero samt bland annat Serrano och Espelette. Då vi tyvärr inte hann sätta upp vårt växthus förra året var vi helt enkelt tvungna att hitta passande platser utomhus för några av plantorna.

Några Serrano och Espelette fick stå i kruka jämte en faluröd vägg vänd som syd-sydost. Samtliga plantor producerade hyfsade mängder frukt. På en öppen balkong vänd mot samma väderstreck lyckades vi få fram frukt av samma sorter samt några habanero även om det märktes att de sistnämnda inte riktigt trivdes.

Hade kvar tre habaneroplantor inomhus under konstbelysning även under sommaren, fick bra avkastning där också. Resterande habanero stod i ett inglasat uterum. Där fick vi få men riktigt stora frukter.

Serranon är relativt stark för att vara en Capsicum Annuum, dock inte så mycket smak. Espeletten är otroligt lättodlad men relativt tråkig både i styrka och smak. Rekommenderar dock ändå dessa då de är så tacksamma att odla.

I stort sett samtliga habanero är mer värmeälskande och smakrika men samtidigt lite kinkigare och långsamväxande. Köpte tidigare habanero (sort okänd) från Runåbergs. Till årets odlingar har vi köpt samtliga fröer från Storbritannien, bland annat Bhut Jolokia Chocolate och Habanero White.

Bor för övrigt i Småland, bör räknas som zon 4.

SnakeAngel
2014-01-12 20:44
0

Det är Örtagårdens katalog jag har.

Har inte inglasad balkong, fick bra avkastning på de två sorters chili jag odlade 2013. Vill gärna ha lite fler sorter än bara 2 olika. Jag vill ha chilisorter med lite styrka men gärna med lite olika karaktärer smakmässigt och inte av de allra starkaste sorterna.

Bor i Malmö..vilken växtzon är det?

"Bhut Jolokia Chocolate och Habanero White" låter spännande Jonta :) Du får hålla oss underrättade om dessa funkar!

JontaK
2014-01-12 22:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Malmö är zon 1. En balkong där bör alltså ge helt andra förutsättningar än vad jag har på min dito.

Det finns ju en otrolig mängd roliga chilisorter! Alltifrån de vildväxande av blåbärsstorlek till superstarka habanerovarianter som Moruga Scorpion.

Jag rekommenderar verkligen brittiska ebay. Just britterna är duktiga på chiliodling och det finns således massvis av intressanta fröer att få tag i därifrån. Dessutom är fröerna oftast relativt billiga. Säljaren "Chillies on the web" har en hel del spännande, lite mer ovanliga sorter uppdelade efter styrka.

Just Jolokian är jag väldigt nyfiken på, den ska vara rejält stark och dessutom mycket smakrik. Synd att det inte blev den orangea varianten bara, är väldigt svag för gula och orangea varianter.

De sorter jag odlar i år är: Numex Suave Orange, Habanero Lemon, Habanero White, Bhut Jolokia Chocolate och Scotch Bonnet Yellow. Satsar på få sorter i år, dels för det tar plats, dels för att kunna lägga all fokus på att få stora skördar av sorter jag uppskattar.

Så här ser det ut i ena minidrivhuset just nu:

SnakeAngel
2014-01-12 23:32
0

Wow, imponerande. Jag satte mina rätt tidigt förra året också men har ännu inte fått tummarna loss. Har ju heller inget minidrivhus så jag tror jag väntar lite. 

Tack för alla dina tips!!

JontaK
2014-01-12 23:45
0

Mina små har växt riktigt fort i år. Testade att så direkt i bra såjord utan att förgro, tidigare har jag oftast förgrott i ziplock och sedan satt grodden i torvbrikett.

Habanero vill jag så hyfsat tidigt, helst i slutet av året, då vissa sorter tar över fyra månader på sig att producera frukt.

balkongodlare
2014-01-13 10:20
0

Beställde till slut lite fröer från jalapeno.nu, de kommer förhoppningsvis idag. Det blev lite blandade sorter, både milda och starka och i olika färger:

• Fresno

• Jalapeno purple

• Peruvian purple

• Pimentos de padron

• Tabasco

• Bahamian goat pepper

• Habanero red

Min balkong är inte inglasad tyvärr. Jag har vindskyddat den så gott det går och plantorna kommer stå mot väggen. Soliga dagar blir det rejält varmt där, och balkongen har sol från ca 11-12 tills solen går ner. Hoppas på en solig varm sommar och så får vi se hur det går helt enkelt. Har flera fönster i sydväst som backup om några plantor visar sig vara känsliga.

Jag vet inte riktigt vilken växtzon vi har. Bor som sagt på Södertörn nära Stockholm men det sägs att vi lokalt har högre odlingszon just här. Det kanske kan bero på att vi ofta har köldknäppar på vintern men det borde ju inte spela så stor roll för chiliodlingen.

Sukram
2014-01-13 13:07
0

I Stockholm har trädgårdsjournalisten/ författaren Lena Israelsson odlat chili på friland på sin kolonilott och testat sig fram med olika sorter. Stockholm är väl zon 2-3?

Istället för att stirra sig blind på vilken art sorten man vill köpa tillhör kolla istället på utvecklingstiden från frö- frukt. Rocoto Manzano är bland de allra mest köldtåliga chilin och har överlevt -11C men den växer långsamt o får frukter som är stora och tar tid på sig att mogna så en kort svensk sommar är den svår på friland/ balkong. Däremot kan tropiska Habanerosorter som gillar värme hinna utvecklas o mogna under juli/ augusti när vi har som varmast.

Sukram
2014-01-13 13:08
0

Ebay är jättebra för chilifröer. 

Premierseeds är en säljare jag är nöjd med.