Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1477 ggr
anki1
0

Fråga om clematis

Jag har 2 st multi blue clematis. de sattes för 2 år sedan tror jag. De har redan blommat över, i juni tror jag det var. Den ena har blommat med 3-4 blommor, den andra bara men 1 men den har vuxit mycket mer. De står i vasrin ände av en sk "rosenbåge". Det är tänkt att de ska klä in den så småningom. Efter vad jag förstår så är de tidigblommande. Jag har hört att man kan (ska)klippa ned dem efter blomningen, är det riktigt? Hur går man tillväga? Hur hårt ska de klippas ned?  den ena, den som inte växer så mycket har mycket vedartade rankor (döda?) vår tomt är en fd kohage med väldigt lerhaltig jord, som vi försökt förbättra med köpejord och kompost.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

elenor
0

Enligt den här stora klematissajten från Estland, ska klematisen Multiblue klippas som grupp 2. Det betyder att man inte tar bort mera än döda eller risiga rankor.

Man brukar beskära klematisar, när de inte är i tillväxtfas, oktober - april, utom det år när den är nyplanterad och behöver etablera sig.  Då brukar man rekommendera att man under första året ska klippa bort toppen, när det kommit två bladpar. Sedan kan man släppa upp ytterligare två bladpar innan nästa toppning.

Klematisar växer ofta svagt ovanjord under de första åren, då de behöver utveckla rotsystemet.

Christina
0

Ja följ rådet om att att beskära de nyplanterade. Jag har slarvat med det, då jag först blir så glad åt tillväxten men sedan kan det straffa sig genom att hela plantan vissnar bort.

Har förlorat ett antal clematis på det sättet. Så det är bäst att låta dem få ta tid på sig att utveckla rotsystemet, innan de ränner i höjden.

anki1
0

Okej då vet jag, skall beskära dom nu i höst. Kan man ta sticklingar på dom?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Diana61
0

Det kan man för jag har just läst om det och jag har tagit sticklingar från min Princess Diana och hoppas på success Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

elenor
0

Oj då! Hittar två fel i mitt förra inlägg #1!

Den stora sajten där man får veta allt om klematisar är inte från Estland utan från Polen.

Länken som jag hade glömt att skicka med ser ut så här.  

Man kan söka på många olika variabler, på t ex färger, läge, blomningstid osv.
När jag första gången besökte den här sidan, tog det en stund för mig att förstå hur sidan fungerar. 

Sedan man väl förstått det, så har den kolossalt fin information.