Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2510 ggr
Fabhellmyrs
0

Värma växthus

Vet att detta låter helt vansinnigt men jag undrar vad det skulle kosta i dygnet att värma upp ett 5 kvadratmeter stort växthus till 20 grader, grunden är oisolerad men jag kommer att slå in växthuset i bubbelplast, och förresten jag tänkte börja värma upp det i slutet av mars.

Halvdansken
0

Hur skulle u värma det? Med el?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fabhellmyrs
0

Ja

ikna
0

Om grunden är oisolerad, föreslår jag att du lägger en 10 cm tjock skiva frigolit på marken.

Jag har ett växthus på 10 kvadratmeter och brukar ha bubbelplast på knappt hälften, med frigolit i botten (bra isolerat undertill). Ett par år har jag haft övervintringsväxter där och hållt minst 4 grader, men det kostade ca 1000 - 1500:-/månad, så det slutade jag med. Numera värmer jag upp denna delen av växthuset till ca 10 grader från mars och då har jag nya sådder och en del växter som stått i förrådet under vintern. Vad det kostar har jag inte koll på, det blir ju så kort tid, mars-början av maj, och det är mer värt att det får kosta den tiden på året.

Det beror så klart också på vilken zon du odlar i och hur kallt du har ute under vårmånaderna, men att hålla 20 grader, kommer inte att bli billigt. Men du tycker kanske det är värt det och då är det en annan sak…