Try
Jag har en buske som jag inte vet om det är Prakttry eller Rosentry. Vet någon vad som är skillnaden?
Jag beskar den i våras ganska rejält, men det räckte inte. Den har skjutit väldigt långa årsskott som ser mest vildvuxna ut och därtill skymmer solen för mina nyplanterade Rosor ("Rose de Rescht" och "Louise Odier".
Min fråga:
Kan jag beskära den igen, eller måste man vänta till våren?
Det gör inte jättemycket om det misslyckas för då får jag plats för fler Rosor.
Jag har ändå två av denna "try".
Numer pensionär i Nynäshamn

Try är tålig och det går bra att beskära den litet till nu även nu. Ingen risk att det går galet alls.
Vad bra… jag skalperade dem idag för rosorna var väl skuggade av dem. Jag tar nog lite till då. Det känns som att jag vill hålla mig till "fjolårshöjden" och ta ner alla årsskott. De är höga nog ändå.
Bilden är från förra året innan vi flyttade hit och tryn är till höger framför huset.
Om du menar de där mörkrödcerisa buskarna så är det troligast att det är nån Weigela. De heter då trädgårdsprakttry och finns i flera storlekar resp färger.
Jag har några olika och jag brukar klippa dem sen vår då jag ser hur mycket som frusit bort under vintern.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Trädgårdsprakttry låter som att jag hört… tack Lillianna.
Grannen har alltid kallat dem Rosentry och det känner jag inte igen.
Jag klippte i våras rätt rejält men årsskotten har växt långt iväg, skjutit från marken och blivit 30cm över klippningen på en del håll.
Nu har jag googlat på Trädgårdsprakttry och det stämmer. Så ser den ut.
Jag kapade rätt rejält när jag skrev den här tråden och den har redan växt till sig så att såret inte syns - häftig buske!!!
Jag gillar den mer och mer och kommer nog försöka flytta den snarare än utrota den.