Planteringsavstånd för doftpioner
Hej!
Finns det någon som kan hjälpa en nybliven trädgårdsentusiast med vilket avstånd jag ska plantera mina myinköpta pioner? Det är fyra stycken luktpioner som ska ner i jorden. Pionerna är 2 st Sarah Bernard, 1 Shirley Temple och 1 Duchess de Nemour. Alltså 2 vita och 2 ljusrosa. Tänkte också sätta någon högre perenn bakom som "solskydd" för middagssolen, några förslag på lämpliga växter?
*villrådig*

Rekomenderat avstånd är ca 1 m mellan pioner, jag brukar fuska lite och ta lite närmare. Man har ju alltid för bråttom och vill ha det stort,lummigt och fluffigt på en gång.

Jag planterade ett tiotal i höstas och försökte faktiskt följa rådet om 1 kvm per planta. Nästan i alla fall. Nu i sommar har jag fyllt ut med ettåringar mellan mina pionplantor för att det inte ska se så tomt ut.
Jag fick en bondpion, av en gammal sort. Och den satte jag intill en annan bondpion som jag redan hade. I år gick det bra, men får kanske flyta den om det blir för trångt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tackar, det är toppen att kunna få svar här. Det finns onekligen massa att lära sig, och då är det tur att ni finns som vill dela med er av er kunskap.