Kan ni ge mej ett tips
Jag har tänkt skapa en
rabatt med blommor
som växer med spiror.
Lägger in en bild så
kanske ni förstår.
Tänkte då ha en
färgsprakande rabatt :)
Förslag på perenna xäxter.
gärna med en bild.
Jenna
Fingerborgsblomma, strandveronika, silverax och riddarsporre är några jag kommer att tänka på.
Har tyvärr inga bilder, men drakmynta är en med "spiror", vita blommor.
Kransveronika :)
Stormhatt!

Kungsljus, klippstånd

Muskatellsalvia

En stormhatt kanske eller kanske stockrosor (fast det är ju inte direkt spiror men de växer ju i "toppen")
Lycka till!
Tack för tipsen har sparat namnen på xäxterna.
Drakmynta och höstsilverax är två av mina favoriter så jag röstar också på dem!
Praktlysingen som du själv lagt in vill jag dock varna lite för, den sprider sig ohämmat (iallafall hos mig) och är svår att bli av med…

#10 Usch ja för praktlysingen. Här har den fått härja fritt på två ställen i säkert 30 år tillsammans med snöbär och en busksort till, och har trängt undan både blåbärsris och ängsmark med krolliljor, tibast, slåttergubbe och nattviol. Har försökt dra upp en hel del, men den är mycket stark och levnadsglad. Kommer hela tiden tillbaka. Funderar på att göra bete av alltihopa, kanske hästarna trampar bort den till slut.
Jag planterade praktlysing här om året, men jag måste redan dela på mina och göra flera. som tur är har jag väldigt gott om plats att sätta dom på. dels har jag forfarande igenväxta fd rabattter som jag inte fått bukt med och dels har jag gott om plats att anlägga nya. Alla rabatter som jag nyanlägger ska jag använda "odlingsdukar" i och täcka med bark, så att ogräset får svårare. Jag ska även vända upp grästorvorna nu i höst, på de igenväxta rabatterna, har läst nånstans att gräsrötterna dör då.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Det där med markdukar, har jag kommit först på senare år. Har haft min trädgård i 15 år, och när vi kom så var alla rabatter totalt översvämmade av kirskål. hälften har jag nu rätt så bra ordning på, men ska gräva ur och göra om. Och då blir det delning av plantor och markdukar.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk