vem är odjuret
Såna där konduktörsklipp i kanterna på bladen brukar öronviveln göra, den är nattaktiv. De skador den vuxna baggen gör är mest estetisk, larverna däremot kan ställa till stor skada. Under hösten vintern gräv och kolla ibland i jorden runt rothalsen på växten, finns det öronvivellarver där ser du dom, de är vita och feta och ca 0,5-1cm stora. Jag har problem med dem på fuchsiorna, inte de vuxna de verkar inte tugga så mycket på bladen de verkar dock tycka att fuchsior är ett bra ställe att lägga ägg alltid är det någon/några fuchsior som får alla rötterna uppätna under vinterförvaringen. Jag brukar mest bekämpa dem genom att klämma vuxna öronvivlar ifall jag ser dem + jag pillar bort och dödar alla larver jag hittar i fuchsiorna vid den årliga omplanteringen på våren.
Glömde skriva att det finns nematoder att köpa som man vattnar ut i krukorna som tar död på larverna ifall man skulle få ycket problem och man inte orkar plocka bort dem för hand.

Det kan verkligen vara värt ett försök att vattna med nematoder. Det kan bli lite knepigt att plocka om angreppen finns på många och på stora växter.