Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1982 ggr
Wony
0

Kalanchoe

Jag älskar verkligen Kalanchoe, och det är dessutom en växt som inte är giftig för katter, så jag skulle väldigt gärna göra ett nytt försök. Men hur sjutton får man dem att vara fina? Jag har haft många genom åren men till slut dör de. Antingen för att jag glömmer bort dem totalt, eller så blir de helt enkelt mer och mer ledsna och till slut är de helt vissna.

Så hur gör man för att de ska trivas och leva längre än några månader?

dolfen
0

Denna tråd fick mig att tänka på de stackars sticklingar jag har satt i vatten, för att rota sig. (För länge sedan.) *skäms* De har utvecklat rötter, men jag har, av någon anledning, inte jordat dem än. Kommer troligen att göra detta i morgon. #0 - Tack för påminnelsen. :) Det är en vitblommig sort. Jag har "kapat" moderplantan (ett gäng gånger), och då passat på att ta sticklingar. (Moderplantan skjuter nya friska skott.) Jag borde nog plantera om moderplantan, men väntar nog till våren, med det. Moderplantan är några år. Jag vet en person som vattnade ihjäl sin kalanchoe.

Bjornen
0

Odlas normalt som engångsblomma numera. Planteras ut på sommaren och tas in till hösten kan de mycket väl bli mångåriga, som de alltid var förr.