Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 7457 ggr
Hildur
0

Bilder på stockros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag lägger in några bilder på min stockros. Den som från början var röd-svart men som nu har blivit gulvit. Det är samma planta så varför den har ändrat färg vet jag inte. Kanske beror det på det sura regnet. Men några blommor längst ner på stammen har blivit lite rosa-aktiga.

Hildur
0

Här kommer bild nr 2.

Hildur
0

Och nu bild nr 3.

Margareta
0

Jättevacker den mörka, lite kul att den bytt färg, men det är väl som Åsa sa att den frösått sig …

Numer pensionär i Nynäshamn

Petra_
0

Hur gör man med Stockrosrost? Går det att få bort eller är det bara att acceptera kala stammar? Jag har plockat bort alla blad nu, och de ser ju onekligen lite knäppa ut. Men blommorna är fina.

Christina
0

Det är inte mycket man kan göra mot rosten på stockrosor. Som du redan gjort ska man plocka bort de angripna delarna. Städa bort dem från jorden också, så att inga rosrostiga blad ligger kvar över vintern.

Petra_
0

Ok, ska komma ihåg det *städa städa*

Vad beror rosten på?

Christina
0

Rosrosten är en svamp. Sporerna övervintrar och det är därför man måste städa undan alla angrepp. Vad den kommer sig av är svårt att säga med bestämdhet. Det KAN hjälpa till att förebygga om växten får stå luftigt och fritt.

Petra_
0

Va f*n, de står ju helt ensamma och glor dessa blommor. Jaja, då är det bara att plocka :) Tack för svaret.

[bejan]
0

vackra stockrosor. Lovade bort en frö-planta innan jag såg att den hade en annan färg än moderplantan dessutom vackrare men gjort är gjort

[bejan]
0
Christina
0

#8 Ledsen Jag har fått rosrost på stockrosor och har ingen aning om varför. De stod faktiskt ganska luftigt hos mig också.

dalsland
0

mina stockros

anki1
0

Jag planterade stockrosor, som jag tycker mycket om. Ettåriga dubbla,j ättefina. Men de blev nte mer än ca 50 60 cm höga. Jag har hört att växter som ska bli väldigt höga behöver kunna utveckla sina rötter, kan det stämma? jag grävde inte större grop än att plantorna kunde komma i samma höjd som de stod i krukan. Eller kan det vara så att jag köpte dom i ett "torgstånd2 och inte hos plantshopen? stockrosor vill ha mycket vatten och jag har försökt att ge mycket vatten till dom. det verkade inte räcka med det vatten som vår skapare gav dom. De får stå i en alldeles egen liten plantering intill vårt staket och intill en gammal en.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

förresten, är det sant att de förgrenar sig om man toppar dom?Hur hårt då i så fall?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk