Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 10814 ggr
Miss Khaos
1

Mina äppelträd trivs inte

Jag och sambon har bott i vårt hus sedan 2005.
Det första jag planterade var ett Åkerö och ett Sävstaholm.
Åkeröträdet har knappt växt någonting sen dess, Sävstaholm lite mer.
Men inte något träd har gett frukt än. 
Jag bor i zon 4 och jorden där träden står är sandblandad.

Ska jag prova att flytta dem, eller har ni några andra förslag på vad jag kan göra?

VildaVittra
0

Vad köpte ni träden på för rot och hur gamla var dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
1

När man planterar träd är det viktigt att man ger trädet förutsättningar för att rötterna ska breda ut sig och att de binds upp ordentligt med minst 2 stödpålar. Träden bör planteras på ungefär samma djup som de tidigare har stått i krukan. Vattnas eter behov. 

Orsaken till obefintlig tillväxt kan vara.

Rotsnurr. När trädet har fortsätta att snurra i cirkel utan att breda ut sig. Uppstår lättare om trädet stått i kruka en längre tid i butiken.

Dålig uppbindning. Den har aldrig fått stå i fred för att bilda nya fasta rötter. Bind upp ordentligt. 

Åkerö är en långsam växande sort.

Halvdansken
0

Undrar lite om vad du menar med att de inte växt något. Om de är typiskt svenskodlade äppleträd så är de klippta/toppade 70-90 cm upp på stammen, så att de grenar sig därifrån. Men det betyder att själva stammen alltså inte växter mer. De kommer inte att bli högre på annat sätt än att kronan blir större.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Miss Khaos
0

Träden är köpta på en handelsträdgård, ingen aning om ålder eller rot.
De är planterade efter konstens alla regler, stödpinnar och gnagskydd.
Fanns ingen tendens till rotsnurr vid planteringen.

VildaVittra
0

#4 För om trädet är ympat på exempelvis B9, så växer det inte speciellt mycket för att det ska passa i tex en radhusträdgård samt att det ska vara lätt att skörda. 

Har det blommat alls?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Miss Khaos
0

Sävstaholmsträdet har blommat men det har inte blivit några äpplen…

VildaVittra
0

Hmm, då skulle jag nog tro på att det beror på någon brist. Jag skulle gödsla med aska, kompost och lägga gräsklippet under träden.

Konstgödsel i all ära, men det tillför inget organiskt material till jorden.

Mantissa
0

Jag hade även kollat rötterna efter sorkskador.

Omorika
1

Hur är det med pollen? De flesta äppelsorter kan inte pollinera sig själv utan behöver pollen av en annan äppelsort. Om dina två äpplen är de enda i närheten kan det vara att blommorna inte blir pollinerade och därför får du ingen frukt. Åkerö och Säfstaholm pollinerar varandra men inte sig själv så har du inga blommor på ena blir det inga äpplen om det inte finns någon annan pollengivade äpple i närheten.

Kan också vara gödsling som behövs. Har själv ett egenympat äppelträd som aldrig fått frukt på 10 år men beror på näringsbrist och torka, har ytterligare några egenympade är betydligt yngre men ändå växt om det första med hästlängder.

Bjornen
1

De flesta äppelträd kan korsbefruktas om de blommar samtidigt. Ju längre söderut desto viktigare att välja lämpliga sorter ,ed ungefär samtidig blomning. Längre norrut som hos mig blommar alla äppelträd ungefär samtidigt. Endast diploida sorter ger odugligt pollen.

Sävstaholm ger fruktigt, medan Åkerö behöver flera år innan de ger frukt och man kan få räkna med uppåt 10 år.

Sandblandad jord kan göra att de lider av torka. Vattna rikligt och alltid ett antal hinkar.

aijnaaG
1

Har läst att Åkerö är ett starkväxande träd, vilket stämmer på mitt, och någon källa hävdade dessutom att man pga detta bör hålla efter/beskära det hårt för att förhindra kräfta. Kommer inte ihåg var jag läste det dock, då det var säkert minst tio år sedan, några år efter att jag köpt ett Åkerö och ett Transparente blanche, och är väl lite frågande till just beskärningsdelen, och undrar vad det skulle göra för skillnad? Att det är jätteviktigt att köpa bra kvalitet har jag nog märkt…Tranparente blanche vägrar växa, verkar sjukt ("knölig" bark, vilket det alltid haft, samt brun-kantade blad) och har aldrig fått frukterna att mogna till det läckra genomskinliga. Åkerö har kräfta, och visst, de få äpplen som blivit har haft rätt form, men inte rätt färg, doft och smak. Det har hävdats från flera håll att det visst är Åkerö, att de ser ut så, men för mig ska då frukterna vara dimrosa, inte strimmiga! Ett Ingrid Marie och ett Aroma som planterats på samma omsorgsfulla sätt som de förstnämda, men några år senare, växer bra och vackert och bär rikt. Enda skillnaden är att de på etiketten angavs som "virusfritt material"….. Har sandjord btw. Sörjer djupt att Åkerö inte blev som förväntat, då det är en absolut favorit.

Bjornen
1

Åkerö är en av de mest svagväxande sorter som säljs i Sverige. Man brukar räkna med att det ska vara 8 år innan de börjar bära frukt.

aijnaaG
1

Att det bär frukt sent är ju inte det samma som att det är svagväxande. Ur "Bonniers stora bok om trädgård": "Trädet starkväxande och kommer sent i bördighet." I prismas "Äpplen i Sverige 224 äppelsorter i text och bild" står det "härdig med måttlig tillväxt" vilket man med min erfarenhet från mitt träd, och med bl.a. min morfars stora Åkeröträd i åtanke (finns tyvärr inte kvar längre), skulle kunna tolka det som att det eventuellt växer svagare norröver, då det om exempelvis Discovery står " Växer svagt, särskilt på svaga grundstammar, vilket ju är betydligt mer solklart. I prismas bok står även att "Åkerö finns i ett antal olika varianter" vilket sammantaget med eventuell zonvariation skulle kunna vara orsaken till att vi har olika erfarenhet av sorten. Jag är dessutom 100% säker på att jag, som sagt, läst någonstans att pga att det är så starkväxande så ska man beskära hårt (mot kräftan). Som sagt dock skeptisk mot det argumentet.

aijnaaG
0

Två sidor som beskriver Åkerö som "mycket starkväxande", varav det ena bedriver växtförsäljning, så det är inte jag som bara "tycker". http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Ute/Frukttrad/Apple/Apple-akero/ http://www.kgkarlsson.nu/host_frukttrad.htm

aijnaaG
0

Blomsterlandet var visst lite förvirrad info ;), men här är en till: http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/frukt-bar/Beskarning_Odlaren_2008-1.pdf

Bjornen
1

Det finns olika varianter av Åkerö. Jag har under årens lopp klippt åtskilliga Åkerö träd (gissningsvis kanske 50 olika) och en väldigt tydlig karaktär är att de växer långsamt. Normalt växer t.ex. Sävstaholm dubbelt eller tredubbelt så fort och med långa lite vekare grenar. Åkerö växer med knubbigare men avsevärt mycket kortare grenar och ger normalt färre grenar (vattskott) vid hård beskärning. Sorterna Åkerö och Sävstaholm (eller F.J. Begius även kallad röd Sävstaholm) kan jag normalt känna igen på deras växtsätt även utan annan information. Åkerö är ett bra träd när det väl har växt till sig då det blir kompakt och risken för grenbrott är mindre då de är inte så långa och vida. 

Kan finnas viss skillnad i olika klimatzoner och min erfarenhet gäller bara zon 3-6. Jag använder mig inte av uppgifter från litteratur utan av egen erfarenhet.

aijnaaG
0

Det är zon 2, eventuellt 3 här där mitt träd är planterat, och kompakt växtsätt kan man, tyvärr(, skulle önska), inte beskylla trädet för. Morfars träd tror jag stod i zon 3. För mig är svagväxande något som växer långsamt och förblir litet. Åkerö kan bli ett förhållandevis stort träd har jag förstått, kanske beroende på var det står planterat Vi har säkert rätt båda två, har bara olika erfarenheter. :-)

Åsa S
0

Det är ju ofta grundstammen som styr hur stort trädet blir så det beror ju väldigt mycket på vad man ympat sorten på.

När träd växer dåligt på sandig mark är det ofta vattenbrist trädet lider av träden behöver ofta mycket mer vatten än vad folk tror det kan handla om rätt stora mängder som kan behövas varje vecka.