Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5656 ggr
Fickludd
2

Tips på prydnadsträd?

Har börjat planera för en total omrenovering i trädgården till nästa år och vill ha några prydnadsträd.

Mina "krav" på dem är att de ska kunna hållas ca 3 m höga, absolut max 4 meter och antingen ha en snygg form (inte allt för spretig) på kronan naturligt eller inte må allt för dåligt av att klippas dit. Så kom hösten och jag insåg att det är fint när träden går över i riktigt röda höstfärger, och sen kommer ju våren då det skulle vara trevligt om det blommade lite…  

Så finns det något som skulle kunna passa in i en trädgård i zon 3?

Lill-Kisse
1

Det japanska trädet Katsura kan vara lämpligt. Jag köpte en som inte ska bli högre än 4 meter och det stämmer, för jag har haft den i många år nu. Den växer med några smala stammar intill varandra och rakt upp. Den tar alltså väldigt lite utrymme.

Bladen är vackert hjärtformade i ljust grön färg under sommaren för att övergå till orange och rött på hösten. Blommorna är ganska små och oansenliga. Se http://www.odla.nu/artiklar/ute/prydnadstrad/katsura

VildaVittra
0

Flera av magnoliasorterna blir inte så höga och är verkligen underbara på våren när de blommar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
1

Häggmispel är faktiskt ett trevligt träd också - eller buske kanske man ska säga fastän den växer upprätt (inte yvig på något sätt). Jag har en som blommar underbart på våren, får bär som småfåglarna älskar och blir vackert röd på hösten. Den har inte blivit mer än tre meter hög och tål beskärning. Det finns flera sorter att välja på. http://www.splendorplant.se/sp/site/haggmispel.html 

Pratar man om Hägg så tänker man strax på Syren också. Den kan också hållas som ett träd, har vacker blomning, friskt gröna blad och kan beskäras.  http://sv.wikipedia.org/wiki/Syren

Bjornen
1

Många små träd har konstruerats genom att man toppympar olika buskar på en stam. Men allihopa är konstruerade och sådant jag ogillar eftersom det är onaturligt. En trädgård ska vara så naturlig som möjligt och träd i 3-4 meters höjd är i huvudsak konstruerat. Buskar finns det många som har sin naturliga höjd däromkring. Lite frisering kan man acceptera som ger dem ett trädliknande utseende.

[T-Fia]
0

Kolla lite på rönnar, det finns många fina som både håller sig små och får fin höstfärg. Höjden är lite på gränsen för träd annars, men Magnolia är ju inte fel, finns t.ex tåliga Magnolia stellata som inte blir så stor.
Fundera annars på större buskar, väldigt snyggt att stamma upp dom med en eller flera stammar och sedan få en krona. Ja, som syrén eller Häggmispel (den senare får dock mjöldagg). Syrenhortensia, fläder finn i både rödbladiga och brokbladiga modeller. Japanlönnar blir ganska lagom stora miniträd även om de växer långsamt osv.

Lill-Kisse
1

#5 Otur kan man väl ha med lite av varje i en trädgård, men man bör inte beskylla vissa växter för bestämda sjukdomar. Jag har aldrig haft mjöldagg på min Häggmispel och inte sett det på andra heller. Vissa tror att det blir löss på Fläder, vilket inte heller behöver vara fallet. Antagligen beror de olika besvären på olämpliga förhållanden, t ex vädret som inte alltid är idealiskt i alla trakter varje sommar.

[T-Fia]
0

Nja, faktum är att t.om EPS har gått ut med att att Häggmispel E-plantorna inte är lika friska och säkra kort som de var när de E-märktes just för mjöldaggen och många plantskolor avrådr från att plantera det.
Men googla gärna på mjöldagg + häggmispel för info.

TinaNordberg
1

Träd som ger bär t.ex rönn är både vackert och trevligt på senhösten då vinterfåglarna kommer och kalasar på bären.

Oxel och hagtorn är också uppskattad fågrlmat.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Fickludd
0

Tack för alla tips!

Katsuran såg riktigt trevlig ut, men jag är ute efter nåt med en stam så om inte den går att stamma upp är den utesluten till just det här projektet. kan däremot få en annan plats i trädgården.

Magnolior är jag förtjust i och har fundrat på var jag ska kunna klämma in några. har räknat bort dem till just det här tidigare eftersom de inte mår så bra av beskärning, men jag kanske får kompromissa lite med formen på kronan.

Rönn kan absolut också vara ett alternativ. Jag har lite att fundera över! :)

Lill-Kisse
0

#9 När jag köpte Katsuran, frågade jag om det var okej att ta bort skotten (som kommer nedifrån) och bara behålla huvudstammen. Det skulle inte vara några som helst problem, var svaret.
Sedan visade det sig att de få extra skotten inte alls störde det slanka utseendet, så de har fått vara kvar. Jag har bara tagit bort några grenar längst ned.

Bjornen
0

Hos många växter är sorter som inte är E-planta, mycket bättre. Mjöldagg på häggmispel är ovanlig iu mina trakter och sannolikt står de på för torrt och på lätt jord.

Lill-Kisse
0

#11 Där ser man. Jag har aldrig köpt någon E-planta (vad nu det kan vara), utan handlar på en lantligt belägen plantskola med kunnig ägare. Det är garanti för mig.

Bjornen
0

E-planta är en sertifierad vedartad växt som kostar lite extra. Vissa sorter finns knappast annat än E-planta och de flesta plantskolor har någon eller några sorter som E-planta. Det framtogs för att de skulle vara friskare och härdigare, men det stämmer inte alltid.

Mantissa
0

Jag skulle satsat på ett prydnadsäpple eller kanske körsbärsträd. Svårslaget om man vill ha en vårprydnad i trädgården och håller lagom höjd och går bra att beskära