Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4458 ggr
Achatina
0

Plantera i torv?

Jag är helt novis på blommor och trädgård. Men har ändå några växter som skulle behöva byta kruka, dvs planteras om. Till saken hör att mina husdjur lever i torv och de behöver snart få torven utbytt vilket betyder att jag skulle kunna plantera om i torven (och dessutom få den gösslad på samma gång!) om det nu är möjligt att plantera "enbart" i torv? (Växten har ju jord med sig från förra krukan).

Åsa S
0

Du kan ju testa med någon kruka på någon växt du inte är alltför rädd om och se hur den mår. Man brukar ju behöva kompostera gödsel innan den ges till växter det är det som kallas brunnen gödsel, är den färska gödningen för stark bränns rötterna lätt söner på växterna. +Jag skulle även blanda upp torven rikligt med små lecakulor, torv förmultnar och sjunker ihop och blir ofta ganska syrefattig men lecakulorna hjälper till att hålla det luftigt.

Christina
0

Låter som alldeles utmärkt förslag av Åsa S. Berätta gärna sedan för oss andra hur det har fungerat.

Achatina
0

Kom på att jag hade bytt till jord till de små liven. Deras avföring är nog inte så frän, eller faktum är att det praktiskt taget redan är jord. Men har planterat om en massa växter nu i deras fd jord. Och ännu så länge går det bra. Förutom kanske att blomflugsantalet ökat och nu i hela huset. Men det dör väl bort när de inte finner något att äta kan man tro..