Hjälp idéer!
Hej! Jag har ett problem jag behöver hjälp att lösa! Vid infarten till våran gård är det diken på var sida om vägen, och hästhagar bredvid på lägre mark. Dessa diken är djupa men relativt sluttande, och på sidan av diket mot hagarna är det inte lika högt till markplan. Vägen är alltså upphöjd. Denna sluttning/dike klipps idag då det är gräsmatta, men ör problemariskt efter som gräsklipparen får problem med lutningen, och åkklippare är inte ens att tänka på… Min tanke är att lägga i sten eller vackra gröna/ev blommande och låga perenner istället för gräset för att slippa klippa. Det ska alltså vara bra marktäckare som inte kräver särskillt mycket skötset. Diket ifråga svämmas bara över precis vid snösmältningen, övroga tiden på året är det torrlaggt. Några bra idéer till en totalt okunnig trädgårdstomte? :)
Hakuna matata!

Problemet är att om du ska lyckas med detta så ska du först se till att allt gräs kommer bort ananrs får växterna svårt att konkurrera.
Möjligen kan nån sorts näva klara det, men det kan bli en enda röra med högt gräs och blommor.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag skulle täcka ytan med halm en säsong (den kan man lägga redan nu), då kvävs gräs och ogräs. Säsongen därpå så skulle jag plantera klätterväxter, ex kaprifol, klematis eller varför inte Rosor för att hålla fast jorden, sedan lämpliga växter mitt i dom för att skapa höjd, tex strutbräken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Eller gör om det till en äng. Köp fröer och strö ut av olika ängsblommor. Då ska det bara slås en gång per år. Låt alltsammans ligga kvar så blommorna får fröa av sig. Riv ihopa det efter några dagar så att gräset inte göder marken (ängar är näringsfattiga).
Gräset ger ni till hästarna, det är ju hö.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag är tyvärr inte intresserad av att låta något växa sig högt, har en snutt vid trädgårdslandet med ängsblommor, men tycker det skulle se ovårdat ut att komma upp till. Inte heller prydnasblommor som ger höjd är önskvärt.
Dels för att jag tycker det ser välskött ut, tycker personligen inte att mysighetsfaktorn som t.ex ett vackert gräs kan ge är på sin platts här. Det är mer "herrgårdslikt". Sedan är hagarna och staketen fina, vill gärna se dem och hästarna bra, samt att höga växter måste hållas undan för eltråden = sämmre =/
Just nu växer det på hälften prästkragar som är väldigt fint när de väl blommar, men deras säsong är kort och när de väl blommat är de inte särskillt snygga. Brukar klippa ner det till gräsmatta och låta gräset växa upp där efter blomning, men hade ju åter igen helst sluppit klippa det.
Att kväva det vore nog en ide. Eller/och kanske lägga markduk och fylla på med matjord över (har ett stort land där jag komposterar en hel del av hästskit med torv i)?
För min del är det helt ok om det tar tid, lite arbete att få det gräs/ogräsrent till en start iaf (grundarbetet). Det är främst vilka sorters plantor som skulle tänkas passa mig!
Hakuna matata!

svalört och penningblad.
Lambs öra kväver bra, dvs om man planterar den tätt. Man behöver bara rafsa bort förra säsongens döda löv på våren och kanske strö ut lite gödsel i början av säsongen. Jag har den på en sluttande rabatt och fastän den står i vatten på vårkanten funkar det bra för resten av året är det torrt. Jag håller med #2s råd om kvävning av ogräs. Jag brukar använda plastsäckar eller presenningar för jag har inte tillgång till hö. Ett tänkbart förslag för en sluttning, som dock är dyrare än perenner är krypande enar eller granar. Dessa växter vill inte stå blött men om det endast är översvämning under snösmältningstider kan det gå för sig. De är dock dyrare i inköp men kväver undervegetation, är låga, täcker med tiden stora ytor och är vackra året om.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Det går ju att göra till ett täckt dike. Markduk, dräneringsslang och så sten på. T.ex vanligt dräneringssingel och sedan kanske kullersten överst mest för att det är snyggt. Några år kommer det att hålla iaf men även där kommer ogräs såsmåningom. Du kan ju även toppa med mer markduk och jord och sedan sköta det som en gräsmatta.
Flocknäva är den bästa marktäckaren jag vet annars. Håller undan annat och ser prydlig ut hela säsongen. Lätt och billig att föröka och tål det mesta. Men någorlunda ogräsfritt innan är ju bra.
Skulle vilja ge några tips. Att lägga markduk och sedan täcka med jord är ingen bra ide då markduken aldrig förmultnar utan ligger kvar under mycket lång tid vilket ockfta gör att ogräs får fäste i duken och blir därefter nästintill omöjliga att få bort. .
Bättre är då att täcka med tidningspapper och sedan lägga jord över och plantera. Tidiningspapperet förmultnar under två och och har då gett perennerna ett försprång vilket gör att de lättare konkurera ut ogräset.
För att klara av att hålla bort ogräs är det bra att växten är högre än 35 cm och har ett tätt bladverk. En bra marktäckare ska helst var över 35 cm och ha ett täckande bldverk.
Den här platsen är lite knepig eftersom det är översvämning en period vilket gör att växterna då kan få syrebrist och dö men förhoppningsvis fungerar dessa växter bra.
Flocknävan (Geranium macrorrhizum) är en fantastisk marktäckare och är så pass konkurenskraftig att den kan klara av att hålla borta endel ogräs.
Daggkåpa (Allchemilla mollis) tror jag skulle passa ypperligt också på den platsen eftersom den tål både väta och torka..:
Bergenia är inte lika bra på hålla bort ogräs som de andra.
Kauaksiks förgätmigej (Brunnera macrophylla) väldigt fin men dyr.
Hosta troligtvis är det dock för soligt.
Det här är en bra bok med många olika marktäckare http://www.adlibris.com/se/bok/tradgardens-golv-marktackande-vaxter-och-markbelaggningar-9789151847931.
Blev visst en hel uppsats