Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5852 ggr
tussilago
0

hur hitta namnet på blomman?

hej!

jag såg en sådan fin klätterväxt i helgen och hade givetvis ingen kamera med mig. jag vet att det är en sådan man ser OFTA, den har små, ofta vita med svagt rosa (i alla fall de jag sett) blommor som liksom är svagt sexkantiga trumpetformade. de jag såg hade kanske blommor stora som en femkrona men jag är rätt säker på att jag tidigare sett likadan med större blommor.

är det någon som på rak arm har någon idé om vad det kan vara för blomma? eller är det någon som vet någon sida på webben med massa olika bilder så man kan leta efter just den här och se vad den heter?

tack på förhand!

elenor
2
tussilago
0

JA! PRECIS! OJ vad duktigt att pricka rätt på den beskrivningen :D tack!

tror ni att en sådan skulle kunna passa på en syd-syd-västlig balkong som är rätt blåsig? tänkte låta den klättra på hönsnätet som vi har uppsatt på balkongräcket…

köper man frön att plantera eller kan man köpa den i en vanlig blomsterhandel eller ska man kanske se om man kan hitta en viltväxande att gräva upp?

är väl lite sent så här års, men jag har redan börjat planera för nästa års balkong… :D

Åsa S
0

Åkervinda brukar nog inte säljas i handeln så man får nog skörda eget frö, det finns ju även snarlika växter i handeln som ex. blomman för dagen (fröer hittas lättast på postorder).

tussilago
0

haha, när jag nu söker på åkervinda upptäcker jag att alla webbsidor handlar om hur man vill utrota det här urjobbiga ogräset, och här kommer jag och frågar om det kan överleva på min balkong :D

det säger ju en del om min växtvana…. *ler*

sprider det sig huvudsakligen via rotsystemet eller? jag vill ju inte gärna orsaka en åkervindeepidemi i mitt kvarter… så om det fröar av sig något fruktansvärt är det kanske inte att rekommendera…

Christina
0

Det finns flera sorter av Ipomea - 'Blomman för dagen' - som är mycket lättodlade och som påminner om åkervinda. Jag sådde några i våras och de började blomma rätt sent. Men är till stor glädje för mig nu när mycket annat lägger av.

tussilago
0

tittade lite på blomman för dagen, men jag hittade bara enåriga…. stämmer det? jag skulle gärna vilja ha något som är flerårigt eftersom jag har ett rätt långt balkongräcke som jag skulle vilja täcka, tänkte att det är bäst om det får växa under flera år då, eller?

det jag är ute efter är som sagt en flerårig blommande klätterväxt som är tålig och rätt snabbväxande och kan klara sig bra på en blåsig balkong i syd-syd-väst.

har ni några andra bra förslag månntro…?

kickboard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog lättare att ha ettåriga klängväxter på en balkong, för det kan bli problem med övervintringen i en kruka. Ettåringarna är mycket snabbväxande och blir snabbt frodiga och fina om man förgror inomhus. I år har jag med framgång odlat blomman för dagen, klockranka, blomsterböna, slingerkrasse och spanska flaggan. Den sistnämnda är jag mest nöjd med och det var första året jag hade den.

Lägger in en bild på spanish flag från vår sommarstuga.

kickboard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild på klockrankan

Christina
0

Det finns en del clematis som kan gå att odla för balkong. Men håller med Kickboard att ettåringar är att rekommendera. Vill man ha fleråriga växter blir det att linda in krukor och paketera för att skydda mot kylan på vintern.