Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2407 ggr
Laika
0

Vattna tall?

Hej!

Jag har precis köpt en rejäl tallbuske, som jag kommer att ha på en inglasad balkong.

Rotklumpen är ca en halvmeter i höjd, själva busken en dryg meter hög och nästan lika tjock.

I väntan på något bättre (får väl bli nästa sommar, verkar inte finnas några stora krukor att köpa just nu) har jag planterat den i en tvättkorg av plast, med 15cm lecakulor i botten.

Hur mycket ska jag ska vattna denna tall? Hur ofta och hur många liter åt gången?

När slutar man vattna inför vintern, och börjar igen till våren? Expediten gav mig rådet att jag skulle vattna massor nu under hösten, medan en granne som sysslar med trädgårdsanläggning varnade mig för detsamma?

Och sedan undrar jag när på året man helst ska frisera den? Ser en del kvistar som jag skulle vilja klippa bort meddetsamma!

Hoppas att det finns någon tallkunnig här, som har lust att hjälpa mig! :)

Tillägg: (Begriper mig inte på hur man ändrar ort i sin profil.) Jag bor inte i Uppsala längre, utan i Borås. Vintrarna här kan bli lite hur som helst, med temperaturväxlingar fram och tillbaka; Ifall att det är relevant på något sätt.

Bjornen
0

Beskärning av tall kan göras året runt, och lämna inga "stubbar" En tall stående på en inglasad balkong måste bli extremt svårt klimat för stackaren. Risk finns att den inte går i vintervila förrän det är för sent. Vintern blir också extremt hård med antagligen kyla underifrån och mycket torrt uppåt, med solvärme. Den kommer att förbruka stora mängder av vatten under vintern, som den antagligen inte kan ta upp för tjäle. Hög fukthalt i jorden minskar hastigheten för tjälen att tränga igenom. Självklart måste allt överskottsvatten kunna rinna ur. Risken är nog stor att den dör under vintern. Kanske vattning med varmvatten under vintern minskar risken för att den ska dö under vintern. Täckning med täckväv eller juteväv under vintern minskar avdunstningen från barren.

Laika
0

Tack för svar! 

Menar du att det är bäst att försöka ha det öppet under hösten, så att den hinner förbereda sig, och sedan täcka den om/så fort jorden frusit? Eller att försöka få den att inte frysa alls? Sorten heter Pinus mugo, och verkar enligt internet inte gilla alltför tropisk klimat.

Försäljaren hade tydligen haft en tall som han fått att överleva några vintrar (tills rötterna inte fick plats att växa längre), men han hade inte inglasat. Där frös rotklumpen till is, och han täckte över den på våren, men jag kom inte på att fråga vad han menade med vår.

Ska se till att vattna med varmvatten så fort det blir kallare! Antar att jag får känna efter att den är fuktig, och vattna efter behov helt enkelt…