Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1864 ggr
ChrisDingman
0

Trädfällning på egen hand kontra professionell?

Hej Trädgård i fokus! 

Har en tall (cirka 7 meter hög) som jag måste få bort pga den vuxit sig nära både fönster och huskant samt att den lutar en aning. Jag har börjat sätta mig in i trädfällning och vet i alla fall så mycket hittills att jag får fälla detta träd på min egen mark/tomt. 

Trädet är inte omänskligt högt vilket har föranlett mig att tro att det kanske är möjligt att kapa och fälla trädet själv. Jag har börjat titta lite på hur det skulle gå till med hjälp av en guide: 

http://www.jonsered.com/se/chainsaws/felling-step-by-step/ 

Den involverar alltså motorsåg som jag faktiskt har haft erfarenhet av (om än lite). Emellertid tycker jag att det verkar knöligt och knepigt samt aningen riskfyllt.

Jag har tittat på möjligheterna att leta efter företag som professionellt sysslar med trädfällning och jag tycker att både Trädfällning24 och Svensk Markservice verkar som bra alternativ. 

Har någon haft erfarenhet av att anlitat en trädfällare för ungefär samma jobb (en tall på 7-8 meter) och vad kostade det? 

Hälsningar 

Chris

Halvdansken
0

Det beror ju på många saker. Var du bor (körning tillkommer), om du ska ha fräst stubben, om trädet bara ska fällas, eller om de ska dela upp det i småbitar (för att tex brännas i spisen), om småkvistar ska flisas, om de ska ta med sig alltsammans tillbaka osv.
Att bara komma och fälla det tror jag kostar 1500-2000.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Hur tjockt är det nertill? 7 meter är inte så högt, är det sådär 20-25 cm i diameter (tallar är oftast inte så grova) kan du ta det med fogsvans/bågsåg och yxa. Det har vi gjort. Andra träd i samma höjd kan vara mer besvärliga, björkar tex är hårda att såga i, tall är ganska lättsågat.

Bind ett rep så högt upp du kan och ha en kompis som ser till att det inte faller ner över huset.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

7 meter är väldigt kort när det gäller tall. Vid sågning för hand bör man såga ner ner den med en hög stubbe och bra arbetsställning. Kan även gälla med motorsåg, men aldrig högre än ungefär vid midjan. Viktigt att fällhugget görs rätt så att den faller ner lämpligt.

ChrisDingman
0

Yes, tusen tack för svaren! Det är nog cirka 25 cm i diameter. Väger om det kanske rentutav är värt upp till 2000 kr om man kan få allt rensat och undankört också i priset?