Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3594 ggr
Illan
0

På jakt efter en vintergrön buske

som jag tror är en barrväxt, men är inte säker. Den har liksom mjuka barr som sitter i halvrundlar eller halvt utslagna solfjädrar, och det är lite luft emellan gren-våningarna så den blir lite japansk i utseendet. Oj vad svamlig jag låter. Men jag skulle gärna ha en och jag kan inte söka på nätet när jag inte vet vad den heter…

Om någon har en idé vore jag tacksam för förslag. Även sidor med bilder på barrväxter emottas tacksamt.

Ni märker att jag är i trädgårdstagen va?

AbigailGabble
0

Å, jag vet precis vad du menar för träd, men har tyvärr ingen aning om vad det heter. Hoppas att nån annan här vet. Om du bor i närheten av Göteborg är jag rätt övertygad om att det finns ett par i Botaniska… ;-)

MaMaMade
0
Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte cypress du är ute efter? Den här satt i en julgrupp som jag fick. Står kvar i växthuset eftersom jag spar på allt och den växer sakta men säkert.

Christina
0
Coturnix
0

På din beskrivning tänkte jag spontant på lärkträd! Men det var väl mest för mjuka barr.Å den e ju rätt vissen på vintern…

AbigailGabble
0

Illan: Det är väl ett högt träd? Första gången jag såg det var på Nya Zeeland, där det fanns i mängder. Sen har jag bara sett det på typ Botaniska här i Göteborg, så risken finns väl att det är svårodlat. Om jag nu har fattat rätt om vilket träd det är! :-)

Åsa S
0

Om det är ett träd gissar jag

kinesisk zekvoja (Metasequoia glyptostroboides), enligt Zetas katalog är den härdig till zon 2-3.

AnnaO
0

Har den långa barr är det kanske solfjäderstall du menar. Du kan se den här eller sök bilder på 'Sciadopitys verticillata'.

Illan
0

Tack alla - vilka goda detektiver ni är! Den som ser närmast ut är Chamaecyparis obtusa som Christina tipsade om i #4. Men det är ändå en bit kvar. Det börjar närma sig i form, men varje "hand" längst ut på grenen är liksom tjockare, lite mer gulgrön i kanterna och mörkare i mitten och "händerna" liksom böljar i förhållande till varandra. *försöker beskriva ur minnet* Det var såå dumt att jag inte hade kameran med - det är så mkt lättare när man har en bild.

Orkar ni fortsätta tipsa är jag jätteglad!

Diana61
0

Är det inte Lärkträdet du menar? se här 

här är andra sorter

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Illan
0

#10 Nej tyvärr inte alls. Långt ifrån faktiskt. Men å vad det är svårt att beskriva i ord!!!

Christina
0

Fick du fatt på namnet? Japansk ädelcypress tror jag på.