Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1943 ggr
Verticalvein
0

Blomval ute och inne

Hej alla!

Jag bor i en 3:a tillsammans med min son och sambo sedan lite mer än 1,5 år sedan. Vi trivs jätte bra men det är så otroligt tomt i fönsterna! Så det skulle jag bli väldigt tacksam över om ni ville hjälpa mig att råda bot på :)

Vi har två sovrum i norr, i sonens rum finns en paradisblomma av något slag och i vårt rum står två orkidéer.

I köksfönstret som är mot söder är det tomt och samma sak i vardagsrummet som också är mot söder men som inte är fullt så stark eftersom att balkongen ligger där.

Jag är ute efter blommor som passar bra i dom vädersträcken, som inte är giftiga om sonen får för sig att smaka på dom (vilket inte är helt omöjligt) och sen så får dom inte vara för krävande. Har ni några förslag?

Sedan har vi en liten balkong (söder) där jag skulle vilja ha lite fina blommor till nästa säsong.

VildaVittra
0

Varför inte odla sådant som faktiskt är ätligt? Som ingefära, kardemumma och rosmarin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Verticalvein
0

Det låter intressant :) Ska dom stå i norr eller söder?
Hur får man tag på kardemumma? Kan man ta vanlig ingefära som man köper i affären eller hur gör man då? :)

VildaVittra
3

Kardemummafrön går att köpa på mataffären precis som ingefäran. 

Ingefära sätter man ytligt i jorden, sen tar det ganska lång tid innan bladen börjar komma upp. Ingefära ska stå soligt.

Här kan du läsa om kardemumma: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/kardemumma

Jag hade en sådan planta ett tag (glömde vattna) och bladen doftar verkligen ljuvligt av kardemumma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Verticalvein
1

Det låter spännande! Ska absolut testa det :) En kardemummaluktande blomma kan ju inte vara fel :)

Ove-D
0

Hur sår man kardemummafrön? Jord? Värme? Ljus? Årstid? Luftfuktighet? osv

Bjornen
1

Många kryddor har strålbehandlats och därmed är de avdödade. Om inte så kan de vara torkade i för hög värme och kan vara så gamla att grobarheten av fröna blir låg eller i värsta fall obefintlig.

Tant Grön
1

Jag hade en kardemumma på 70 talet. Tror jag köpte fröna från Impecta.