Ta frön från blommor?
Hallå alla ni kunniga därute!
Kan man ta frön från ettåriga blommor och spara dem till året efter? Jag har bland annat sommarslöja, salvia, luktärt och purpurvinda i min rabatt… kan man ta frön från dessa blommor? Eller funkar det inte så? Hittade små "kulor" på sommarslöjan (där blomman har suttit) och när jag tog bort en såg jag att den innehöll frön… och då tänkte jag att jag ju kunde spara dem till nästa år!
Går det att göra så? Något speciellt jag borde tänka på?
Vet dessutom någon om de kan "fälla" sina frön, så det växer upp nya? Tycker det ser lite konstigt ut runtom salvian, som om det kommer upp nya skott… för de ser verkligen inte ut som vanligt ogräs!
Jag brukar göra precis som du gjorde. Bara att samla in de frön som blir efter blomning.
Japp du kan ta frön se bara till så de är mogna frön som skördats omogna brukar inte gro + det är vanligt att många sommarblommor frösår sig. Det man ska vara beredd på är att, om växterna är F1 hybrider är de inte fröäkta = de kan få annan färg eller form än mamman + har man många olika sorter av ett växtslag så brukar det ju kunna bli korsningar.

Vad kul! Jag har idag börjat samla in frön från en flerårig växt som jag inte vet namnet på, den slutade blomma för längesen och fröna (som är svarta) sitter i små, torra, rörformade "behållare"… ska försöka ta kort på blomman så kanske någon härinne vet vad det är för något.
Undrar om man kan ta frön från pion? Tycker min pion är så himla vacker när den blommar, vill gärna ha fler likadana.
Du kan ta frön från pioner när de är mogna MEN tyvärr, fröplantorna blir oftast inte lika mamman, vill du ha samma sort är de delning av rotklumpen som gäller.
Pionsådd kräver ett mycket stort tålamod, fröerna ska sås utomhus på hösten, för att man lättare ska kunna hitta dem kan man ex. gräva ner en kruka (med dräneringshål) i någon rabatt och så frö i den krukan, efter första vintern brukar det komma ut en liten rot från fröet men själva plantan brukar inte börja sticka upp förren efter andra vintern så man får inte vara otålig.

Akleja, självsår sig mycket rikligt kan direktsås nu genom att slänga ut dem där du vill ha dem, de gror bäst vid färsksådd + kallstratifiering (gå igenom en vinter och sedan gro) fröerna behöver inte täckas av jord.
Med tanke på att den frösår sig rejält så kan det vara bra att plocka bort frökapslarna när man känner att det finns tillräckligt med akleja.
Aklejor är ganska promiskuösa och korsar sig gärna med andra aklejor så man kan få nya aklejor i andra färger som dyker upp i trädgården vid frösådd.