Arbetsskador?
Började fundera på vilka arbetsskador ni fått under årens lopp som proffs- o amatörodlare när Mellis tappade grepen på sin bara fot nyss. Jodå, gissa vem som nyss varnade henne för att hålla på med den…
Det bidde ett himla liv o jag trodde att världen minst höll på att gå under. Naturligtvis måste ju Minstan sympatiskrika m storasyrran. :) Själv tog jag sats för att överrösta de två galade små fjollorna för att lotsa dem in i badrummet.
Där blev det tvätt m vatten o sedan ut på altanen för att inspektera skadorna under bättre ljusförhållanden. Hon hade bara skrapat upp nagelbandet på stortån så hon överlever men hon hör till de *ovanligt* fjolligas skara så ni kan ju tänka er hur det lät! Lite sprit på o ett plåster o nu är hon så gott som ny…i mina ögon iaf. Lillasyster måste ju naturligtvis också ha ett plåster o nu sitter de o ser på Nalle Puh m kortare avbrott för gnäll- o gråtattacker.
Själv får jag mest problem m rygg o nacke då dessa är sekunda vara på mig. Stickor i fingrarna såklart… Har ni andra ngn riktigt saftig skada att komma med?
Ja då ska vi se. Sågade mig rätt duktigt i tummen en gång när jag hjälpte mamma att tämja äppelträdet. En annan gång satte jag greper rätt i foten istället för i jorden. När min syster och jag var mindre satt vi alltid framför buskarna när vi plockade vinbären. Naturligtvis står det ett päronträd i närheten som alltid ger mängder med små fina frukter som har en tendens att trilla ner då och då allteftersom de mognar. Så där har man suttit några gånger och fått ett päron i huvudet. Tog förståss inte många sådana incidenter fören vi gick och hämtade våra gamla skridskohjälmar och satte på oss dem så vi kunde fortsätta plocka vinbär 
En annan "olycka" drabbade inte mig men väl trappräcket upp till mina föräldrars hus. Plommonträdet behövde bli en gren mindre och jag blev satt på att såga ner den. Problemet var bara att grenen valde att oförberett landa över trappan och delade således räcket i två delar.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ojoj, sågar o knivar kan vara ett otyg! (Fråga min man = klant…händig men gör *alltid* illa sig ;)
Själv har jag, än så länge…ta i trä, klarat mig från såg-, skär- o sticksår. Har iofs hittat av foten m grepen jag m men skon tog värsta stöten o styrde iväg pinnarna från själva foten.
Glömmer inte min dumhet när jag använde benet som stopstöd när jag skulle spika ihop en kompostbinge,det var bara det att spiken var så lång att jag spikade in den brevid fotknölen -Ajj.
Och idag var det min son (snart 17år) som gjorde något så idiotiskt som att sätta in handen under gräsklipparen när den gick.
Det var tydligen något fel med drivningen, så han höll på att kolla felet.Han vet själv att det var idiotiskt men han tänkte sig inte för,han hade tur att inte hela långfingertoppen for av,men den blev av med nageln och lite till,fick sitta på Akuten i 1½ timme innan en Läkare hade tid att se över det.

Jag har fått lite otäcka infektioner i sår på händerna orsakade av smuts och jord. Fr o m i år har jag börjat använda handskar regelbundet. Köpte i våras tre par bra handskar och har sedan fått yterligare två par i present. Så nu har jag handskar liggande i växthus, på förstubron. på terrassen samt i två par av mina favoritjackor. Allt för att hindra att jag av ren lättja börja riva och slita i växter utan att ha skydd på händerna.
Jo du Christina, bacillusker är inte att leka med o motståndskraften blir sämre ju äldre man blir. Själv går jag helst barfota så länge det går från vår till sommar. Allt arbete i trädgårdland o rabatter utförs oftast barfota.
En tidig sommar hade jag problem m en tånagel, skulle inte kalla det nageltrång men åt det hållet. Har alltid fixat det där själv o gjorde så även denna sommar. Problemet var min barfotagång…det bidde en inf…o den gick inte till sig m "vanlig" behandling; tvål o vatten. Till slut fick jag bukt m den o hade då tvättat m vätesuperoxid (? inte det man bleker håret m utan det andra) 2 ggr/dag. Hela nagel höll på att åka o gissa hur kul det var när skorna skulle på! Jag skylle på barfotadans, jordbacillusker o en motståndskraft som inte är som när jag var 20 år!

Borttaget! Inlägget kom i fel tråd.

Jag höll på att bli av med stortån när pappa grävde upp potatis. Det blev inget stort sår men om man tänker på vad som kunde ha hänt…
Jag blev försiktigare om mina fötter efter det!