Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4060 ggr
Nanna70
2013-09-14 09:22
0

Åkerbär

När jag var barn åkte vi ofta upp till Umeå och fjällen på somrarna. Då fanns det återbär längs dikeskanterna och de var så goda kommer jag ihåg. Nu undrar jag: kan man odla det i Stockholmstrakten? Eller kan man köpa åkerbär någonstans? Tipsa gärna mig isåfall😊 Ha en fin helg Anna "www.annasnyablogg.blogg.se"

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Magi-cat
2013-09-14 09:25
0

Åkerbär är det godaste bäret, men lite svårt att plocka, ofta på otillgängliga ställen….Men goda! 🙂

Men visst finns det ett odlingsbart allåkerbär?

edit: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/frukt-amp-bar/allakerbar

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-09-15 09:01
0

Allåkerbäret (korsning mellan svenska och amerikanska åkerbär) kan odlas på vanlig lite fuktigare jord. Det måste dock vara minst 2 olika sorter.

Jag brukar säga att åkerbäret växer vild i Enviken och Norrbotten. När jag var barn var det mycket lättare att hitta åkerbär än smultron. Några liter åkerbär plockade man lätt på fuktiga marker. I varenda dikeskant växte plantor men det blev bara bär där det var fuktigare och gärna svartmylletorv.

Jag har även odlat både svenska och amerikanska åkerbär, men ingen av dem gav bär i trädgården. Men 50 meter därifrån kan jag plocka vilda bär.

Magi-cat
2013-09-15 09:04
0

#2 Visst har det blivit svårare att hitta åkerbär, även där det växte förr? Varför är det så i så fall?

Och varför är de vilda så ovilliga att låta sig odlas? 🤔

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-09-15 10:08
0

De marker de växte på förr är idag igenväxta av skog eller sly och åkerbäret vill ha öppen ängsmark. Jag har visserligen hittat 2 växtplatser där de har varit ursprunglig vild utan mänsklig odling, men annars trivs de bäst i odlad fuktigare ängsmark och med svartmylletorv. 

De vilda är inte alls svåara att odla, men det blir normalt för torrt i rabatterna för att de ska kunna ge bär och dessutom krävs korsbefrukning.