Vill ha pelargon-tips!
Hej,
Mina pelargoner är gigantiska, särskilt de i sonens rum! Igår och idag har jag tagit lite knypplingar och satt i ny jord. Jag tror jag gjorde rätt, visst ska man ta när de ser ut som ett W, typ - alltså det som växer upp i mitten ska man ta av?
Ska man sätta de i jord, eller ska man sätta de i vatten tills de får rötter…?
När jag tar sicklingar tar jag bara och knipsar av ett skott - inget V och det fungerar också bra. Jag rotar alltid i vatten för det fungerar bäst för mig. Man kan nog göra på många sätt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Hur lång tid tar det innan rötterna kommer? Är de i vatten hela tiden, eller häller du i en viss mängd och sedan fyller på pö om pö, när det minskar?
Ja sticklingen suger vatten så man måste fylla på hela tiden. Det finns de som säger att det är bättre att rota i jord men jag märker ingen skillnad.
Sommartid kommer rötter ganska snabbt. Inom 2 veckor börjar de komma. Senare på året tar det längre tid.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Okej, jag får väl kolla i början av Oktober om de syns några rötter, eller om blommorna kommit upp en del.. 🙂
Mina har aldrig fått rötter i bara vatten, men i jord har de fått ganska snabbt. Men det kan ju vara jag som gör något fel. Om jag är mycket mån om att det ska lyckas brukar jag göra i både vatten och jord så att iallafall någon tar sig :)
Har heller aldrig lyckats rota pelargonsticklingar i vatten. Sätter dem bara i vanlig planteringsjord, har jag sand hemma så blandar jag i det. Vattnar så det blir fuktigt. Plastpåse med några lufthål över. Kollar ibland så det inte har torkat ut, vattnar försiktigt. Efter några veckor kommer rötterna. Jag tror att det kan ha att göra med vilken sorts vatten man har. Mitt vatten är mycket järnhaltigt. Tar jag sticklingar på hösten så ställer jag dem under ett lysrör så de får mycket ljus, det bidrar också.