Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 3157 ggr
Blankan
2007-08-01 21:10
0

När plantera?

Eftersom jag inte har gröna fingrar/händer så vill jag nu fråga.

När är det bäst att plantera rosbuske? Vi har en perfekt plats på vår ena uteplats med spalje som vi tänkte köpa antingen rödaktig ros eller kanske gul/créme färgad.

Kan någon tipsa mig om tidpunkt och vilken sorts?

/Mikaela

Mandysan
2007-08-01 21:24
0

Jag är inte alls sådär super på Rosor, men två fina sorter som jag tycker är lagom lättskötta och inte alltför taggiga är 'Nina Weibull' (röd) och 'Peace' (gul med rosa kant).

Åsa S
2007-08-02 00:28
0

I södra Sverige kan du plantera både vår och höst bor du längre upp är vårplantering att föredra.

Vilken zon är det? Ska det vara en stor eller en lite mindre rossort det finns ju buskar som bara blir ett par dm hög och det finns ju buskrosor som blir en 3m. +Det finns ju klängrosor från 2m till uppåt 4-5m. Ska sorten blomma lång tid? Ska den dofta?

MaMaMade
2007-08-02 13:26
0

Fortsätter med att fråga samma sak om jordgubbsplantor…

Har en hel hög m avläggare + att jag har tänkt anlägga ett nytt land i "låda"…mitt trädgårdsland krymper o jag kan inte plantera allt jag vill. :) När kan jag plantera "gubbarna"? Nu? Senare i höst, strax innan frosten? Till våren?

Kan jag ha dem över marknivå tro el fryser de ihjäl på vintern då? Vi har rejält m snö i det hörnet så det täcker bra vintertid. Största problemet är att halva trädgården svämmar över var o varannan vårvinter, därför tänkte jag höja upp "gubblandet" ngt…

.

Mandysan
2007-08-02 18:17
0

#3 Jag har satt mina avliggare i en stor kruka, men vette sjutton hur jag ska göra i vinter….:/

Christina
2007-08-02 18:20
0

Det går utmärkt att plantera dina jordgubbar nu och även senare i höst. Täck gärna över dem med lövhögar eller nåt, om de kommer sent i jorden. Så att de får litet skydd tills de rotat sig ordentligt.

MaMaMade
2007-08-02 21:35
0

Tack Christina! :)

Blankan
2007-08-03 01:42
0

Vi bor i Eskilstuna. Jag kan tänka mig en som är upp till 2 meter lång ungefär. Får gärna dofta men inget måste…mest vara vacker =)

Tycker om då det är de där tjocka bladen som vissa sorter har.

Vi funderade på att plantera nu men är det bättre till våren så får vi väl vänta…..

Christina
2007-08-06 01:00
0

Kanske Gerbe Rose kan vara nåt? Min växer lite långsamt men har ett magert och skuggigt läge också. Ska kapa grenarna på det träd som skuggar och tror att rosen då tar fart.