Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5719 ggr
Linnea
1

Mangon har grott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några veckor sen planterade jag en mango i en kruka. Nu har den grott, än är den bara nån cm hög men ändå. Blir spännande att se hur fort den växer. I miniväxthuset står numera ett valnötsträd, valnöten satte jag nån gång i september tror jag. Nu är trädet 17 cm högt. Något annat har också grott i en närliggande plugg men jag vet faktiskt inte vad det är, jag planterade många lite konstiga växter. Vi får se vad som kommer upp.

Skynda långsamt så går det fortare.

Aribigga
0

Vad spännande, det är så roligt att plantera kärnor man får med frukter tycker jag. Har precis planterat clementin och sharonkärnor och är ytterst glad över mina små citronträd och min granatäppleplanta.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tvättäkta bybo
2

#0 #1 spännande! :)

själv har jag, avokado, ingefära, goji, granatäpple, kumquats, mango, papaya och kiwi som jag hoppas jag ska lyckas övervintra Tyst

tvättäkta bybo
0

#0 forresten är det där en mango, alltså från frukten med stor kärna…?

tycker den ser väldigt olik sig ut! ;)

Linnea
0

#3 Det är ett valnötsträd på bilden! Glad

tvättäkta bybo
0

aha! :)

pius314
0

mango blir som en liten palm :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
plutopellis
0

Så spännande! Måste testa själv nu när jag flyttat till hus och får plats med sånt Glad

Ove-D
0

#0 Hur gjorde du med valnöten?

Linnea
1

Tja jag tog ut den ur det mjuka skalet och satte den i jorden. Vet inte om såna man köper kan gro, jag plockade min från ett träd på skolan.

Ove-D
0

#2 Hur odlar du ingefära?

kickboard
0

Har testat med mangofrö två gånger och båda gånger har resultatet blivit en samling små larver.  Alla andra frön jag provat har funkat hur bra som helst.

Tant Grön
1

#10 Hur man odlar ingefära.

Ta en vid kruka, skål ed. som är minst 30 cm vid. Den behöver inte vara så djup. Köp riktigt färsk ingefära i affären som du ser att det är små utväxter på. Lägg plant på jorden och täck med en till 2cm jord. Odla ljust inne, gärna med extraljus, energilampa ed. Vill ha ganska mycket vatten.

Det tar lång tid innan den sätter fart så man kan skörda, men sen får man mycket ingefära, lika fin som i affären, fast giftfri.