Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1369 ggr
beem
0

Knipsa blommor från pelargon ?

Jag kommer att övervintra mina Pelargoner i vanlig rumstemp. - som jag alltid gör. I år ska ja ha extraljus som lika står tänd för andra växter. 

Jag har funderat på om det är en fördel att ta bort blommorna på Pelargonerna då man ställer in dem för vinterförvaring. Jag tänker att blomman tar ju kraft  och sen går kraft även till frösättning.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Bjornen
0

De flesta pelargoner ger inga frön utan de vissnar bara bort. Frösådda pelargoner ger dock ofta frökapslar.

beem
0

Aha det är så då det gäller fröbildningen. Är det en fördel att ta bort blommorna inför vinterförvaringen ? Jag tänker att då kan växten få mer energi för att klara övervintringen eller är det fel att tänka så ?

Sorgen är kärlekens pris

Bjornen
0

Om det inte bildas några rön så krävs väldigt litet energi att låta blommorna vissna själva. Samtidigt är blomstjälkarna också gröna och det gör att viss näringsinsamling sker även i stjälkarna. Nedbrytningen av blomstjälkarna sker genom att vissa ämnen förs från stjälken till resten av plantan.

Överlag ger naturlig nedbrytning av icke fröbildande blomstjälkar ett näringstillskott istället för förlust. Estetiskt det dock inte lika roligt. 

Vid övervintring i svalt klimat kan dock blomstjälkar lätt bli angripna av mögel eller andra sjukdomar.

beem
0

Tack för ditt svar. Då vet jag hur jag ska göra.

Sorgen är kärlekens pris