Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 6739 ggr
mariatingsund
0

vad gör ni när växter får omfattande ohyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skador på varenda växt i trädgården. Vissa håller på att dö. Nu undrar jag vad man kan göra (förutom insektsmedel eller såpvatten eller mekanisk utrotning) när skadorna är så omfattande. Jag köpte en buske korallkornell Sibirica, den ser såhär ut, i början hängde bladen, men nu hänger hela busken.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

min rodgersia ser såhär ut, (jag vet att det är något annat som tuggat på) men bara som exempel.

mariatingsund
0

Plommonträdet är också annorlunda, ser ut så

mariatingsund
0

Finns det något knep?

VildaVittra
0

Jupps, biologisk bekämpning http://www.lindesro.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
0

Angrepp av skadedjur och sjukdomar beror ofta på något balansproblem. En växt som mår bra angrips sällan av större mängder ohyra eller sjukdomar. Det kan vara olämplig jord, för fuktigt, för torrt eller mekaniska skador som gör att växter förlorar en del av sin motståndskraft. Även väder och klimat kan vara en god inkörsport för olika problem.

Det hjälper inte att bekämpa ohyran om det är andra grundläggande problem som är orsaken. Växter bör planteras på platser som motsvarar deras naturliga växtplatser. Lämplig fördelning av näringsämnen och mikroämnen är viktig och lämplig fuktighet.

Undersök orsaken till problemen och förbättra villkoren, därefter kan bekämpning av skadedjuren ske.

Både korallkornell och rodgersia är växter som trivs i fuktigare mark och en möjlig orsak för problemen i år kan vara vattenbrist.

mariatingsund
0

Återigen tack. Jo, så långt vet jag att det är obalans, men jag vattnade dem enligt min bästa förmåga när det var som torrast. Och det var ny och bra jord, jag planterade dem i år. I alla fall korallkornellen.

Jag ska kolla länken lindesro , tack.

Åsa S
0

Om det var köpt påsjord du planterade i så NEJ den är sällan bra jämfört med jord man kan hämta nästan varsomhelst i en trädgård det är ju nästan bara torv i köpejorden och det är ingen höjdare för växter som ska stå på platsen en längre tid.

mariatingsund
0

det var den dyra trädgårdsjorden som påstås vara det bästa, men vi har väldigt "bra" dränering, dvs massor av stenar neråt i marken. Där allt det "goda" rinner ner förmodligen.