Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2360 ggr
Mantissa
0

Myror i växthus?

Har precis upptäckt att just där jag skulle bygga mitt växthus, på en gavel till stallet, så vimlar det av röda stackmyror. De har en stack mot väggen där. Jag har provat med "snälla" vapen, men gått bet. Så nu tittar jag på de lite potentare gifterna som hälls ner i marken. Men hur påverkar detta jorden för framtida odling? Hur lång tid tar det för gifterna att lakas ur?

Fridaybrew
0

Skulle hålla mig borta från allt som har med Monsanto att göra då de mutar och lobbar så mycket att deras produkter kan vara direkt livsfarliga trots att de är godkända.

Myror är i princip överallt, om du inte redan byggt överväg annan placering. Alternativt testa på aquaponics som skulle fungera utmärkt i ett växthus. Det är helt jordlös odling, riktigt coolt. Det är inte som hydroponics där man behöver kemikalier för att balansera näringen i systemet. Aquaponics använder fiskar som näringsfabriker för planterna kombinerat med bakterier som berabetar fisken ammonia och avföring till sånt som växtrötterna kan ta till sig. Samtidigt som rötterna fungerar som filter och renar vattnet.

Man får alltså frukte och grödor som vanligt men även fisk utan några kemikalier som är baserade på oljeindustrin.

/Fridaybrew

Mantissa
0

Ok, ja det var onekligen häftigt, men mitt växthusprojekt är tänkt att bli kanske 3-4 m2 och verkligen lowtech.
Jag vet att myror finns lite här och var, men jag måste ändå få bort dem från stallväggen innan de gnager sig igenom!

Tant Grön
0

Menar du skogsmyror, dom som är röda/svarta? Kan hända dom flyttar om du gräver lite i stacken. Har för mej att sådana stackar i skogen där räven grävt ut på vintern, att dom överges.

Hade en stack i en brädhög och när jag tog bort dom översta brädorna så flyttade dom.

Mantissa
0

Jag har grävt i veckor nu, de bara flyttar ner en våning (och försöker bosätta sig i mitt hus dessutom!) men finns kvar under ytan

Tant Grön
0
Mantissa
0

#5 redan provat..

[00emi07]
0

Ändrade rubriken (:

Yvve
0

kompisen jagade bort sina med stenmjöl, Bör finnas på Plantaget..

Kokande vatten kan fungera ochså..