Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2219 ggr
navarro
0

Fröså pelargoner?

Har bestamt mig for att flytta hem till Varmland fran Spanien.  Enligt alla experter blir ju klimatforandringarna stora och har ar det over 40 grader hela tiden och pa natterma 29. Nu undrar jag om man kan ta fron fran pelargonerna. Det ar viktigt att kunna ta med sig sant som man tycker ar vackert. Maste ju lamna alla blomkrukor till grannarna och det kanns lite trist, efter att vattna och skota om dom i flera ar. Har samlat fron i sma behallare (dessa som filmrullar lag i forr nar man hade vanlig kamera) Men pelargon har jag inte tankt pa forran idag

Åsa S
0

Jodå du kan skörda eget frö MEN alla sorter sätter inte frö, och alla är inte fröäkta = fröplantorna blir kanske inte lika moderplantan. +Har du många pelargoner ihop kan det ju ha blivit korsningar mellan sorter och det visar sig på fröplantorna. Är det viktigt att bevara sorterna så som de ser ut idag så är det sticklingar som gäller ifall du inte kan släpa med dig plantorna. Du får ta med dig växter från Spanien till Sverige med tanke på att det är inom EU.

(Skulle någon pelargonsort försvinna i flytten finns det många som säljer pelargoner i Sverige, det går även att köpa pelargoner på postorder ex. Rockdala brukar ha en himla massa olika sorters pelargoner, även ERA Garden och Wexthuset säljer en massa pelargoner på postorder så det är många hundratals sorter man kan hitta i Sverige + i och med att vi är med i EU kan man ju även skicka efter från samtliga EU länder)

navarro
0

Tack skall du ha, jag vet absolut ingenting om perlargoner. Nu skall jag spara blomstallningarna, nar de blommat fardigt och se om jag hittar nagra fron Det ar en rosa, som gransar till vitt och en annan med en rod farg, som jag fatt ett speciellt tycke for. Far val vira in nagra sticklingar i vata servetter i en plastpase och se om de klarar sig.

Bjornen
0

Många av de pelargoner som säljs i Sverige kommer från sticklingar som odlats i bl.a. Israel och Spanien. Tänk på att sticklingarna är svårare att få att växa ju senare på hösten de sätts. Kanske ide att rota dem i Jiffi7 eller liknande om du flyttar alltför sent på hösten.

navarro
0

Jag far nog noja mig med fro! Med allt jag vill ta med i bilen ar det mer an fullastat i tankarna. Nu galler det att sortera bort allt onodigt och vara realistisk. Tack i alla fall!