Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1822 ggr
cosmonita
0

Hjälp med id

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon säga vad denna växt är för något?

Den kom upp i samma kruka som ett paradisträd som jag fick som lite planta.

Växten har helt lila/vinröd stam och samma färg på bladnerverna. Den känns vätskefyllt och spänstig.

Åsa S
0

Japp den känner jag igen, Basella alba ´Rubra´jag odlar 3 plantor i en 40 liters hink på altanen de har inte vuxit så bra iår men riktigt varma somrar kan de skicka ut 3-4m rankor. Går att odla som krukväxt i en 2-3år men den mår nog bra av att få något större kruka än vad den har nu. Detta är en indisk grönsak och har mycket god spenatsmak som förvälld, den heter malabarspenat på svenska, jag brukar använda förvälld grovhackad malabarspenat till mina spenatpajer under sommaren. De får fina blommor och sedan blå bär som kan färga av sig kraftigt. Bären kan användas till att färga mat, man kan även låta dem sitta kvar tills fröerna mognar och sedan skörda fröerna, fröerna kan man sedan så runt mars för odling under sommaren (det kan ta tid för fröerna att gro). Det finns även en helgrön variant i fröutbudet hos fröförsäljarna.

cosmonita
0

Vad spännande! Så man kan äta bladen förvällda?

Kul att få en sån planta "på köpet" sas.

Åsa S
0

Japp det är en kul planta och jag har sett den i handeln som krukväxt till hutlösa priser (en liten planta för 100-200kr) när de är så lätta att så från frö, och en välfylld fröpåse hos ex. Runåbergs där jag shoppar brukar inte vara speciellt dyr.

Man kan nog även äta den rå men den har inte så fin spenatsmak då och växtsaften i de suckulenta bladen är ju lite slemmig så jag äter den mest tillagad.