Beskära fruktträd
Vi har sex fruktträd i vår trädgård - alla med olika problem. Ett av päronträden är iallafall ganska högt, med dålig form på det eller vad man ska säga. Det har även någon typ av sjukdom, förra året blev alla bladen mörkbruna vid ungefär denna tiden, det kan ha varit lite senare, och i år blev alla päron dåliga. De har massa svarta prickar på sig, och det är även väldig lite frukt på trädet. Det var någon som sa att det rörde sig om en svampsjukdom. Är det någon av er som vet vad man kan göra åt det? Jag vill inte använda mig av gifter. Trädet är iaf typ tio år gammalt, kanske lite yngre. Det har inte blivit beskärt speciellt mycket tidigare. Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan beskära trädet så att det får en bekvämare höjd och bättre form. :) Bild kommer.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Nu är jag tillbaka med bilder! Ignorera dock min fråga om beskärning, undrar nu bara vilken sjukdom det är. :) Såhär ser päronen ut iaf.
Kram Elsa
En till bild, lägg även märke till att det är lite svart på bladen. Det blir bara mer och mer och snart kommer hela trädet ha svarta löv och de ramlar av i förtid. Det har varit så i cirka tre år nu.
Kram Elsa

Päronrost eller päronskorv?
Har du enar på tomten elle ri närheten?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Rost tror jag inte det är, men det kan vara skorv kanske… Men blir det så på skorv att det dyker upp såhär på hösten flera år i rad men ser friskt ut hela våren och sommaren? Enar har vi en del av, vi har skog runt vår trädgård.
Kram Elsa
Skorv, och enda åtgärden är att kratta upp alla löv och gamla frukter och gräva ner dem alt. slänga i sluten kompost så minskar man ner mängden svampar som kan övervintra till nästa år eftersom de främst övervintrar på nedfallna växtdelar