Echinagard-fröer
För 2-3 år sedan sådde jag Echinagard. Sedan har jag tagit fröer av plntorna men jag har inte lyckats få dem att gro. Jag sådde också några direkt kring de andra plantorna men det verkar vara lika dåligt resultat även där.
Hur ska jag göra för att få fröna att gro? Går det överhuvudtaget eller har jag gjort något fel? Är det bättre att så dem direkt i rabatterna där man vill ha dem eller?
Röd Rudbeckia, Echinacea brukar inte vara svårsådd och hos mig självsår den sig, är du säker på att det är mogna frön du testat??
Annars kan man ju köpa frön det finns flera olika sorters röd rudbeckia. Postorderföretagen har ofta mellan ca 3-15 olika sorters Echinacea

TROR att fröna vart mogna, iaf såg "kapslarna" torra ut.
Jag köpte ju fröna för 3 år sedan men sedan har jag ju velat ta egna frön. Onödigt beställa när man har själva plantorna hos sig..

Kanske det är som du skriver att fröna varit omogna..jag var bara "orolig" för att echinacea kunde vara svår att själv ta frön från…
Nåja..jag provar när dessa blommor börjar kapsla in sig etc..så kanske det går bättre nästa år!

TROR att fröna vart mogna, iaf såg "kapslarna" torra ut.
Jag köpte ju fröna för 3 år sedan men sedan har jag ju velat ta egna frön. Onödigt beställa när man har själva plantorna hos sig..

Kanske det är som du skriver att fröna varit omogna..jag var bara "orolig" för att echinacea kunde vara svår att själv ta frön från…
Nåja..jag provar när dessa blommor börjar kapsla in sig etc..så kanske det går bättre nästa år!

Echinacea gror bättre vid höstsådd och fröna får frysa. På korgblommiga växter består fröna av två delar den översta som är en del av blomman och som bidrar till spridningen av fröna, samt det inre som är fröet. Det är därför viktigt att du har sått det riktiga fröet och inte delar av blomman. Det är inte ovanligt med självsådd, men tillväxten är långsam och första vintern kan ta de späda plantorna.

Tack Bjornen.
Jag ska så höstså fröna. Tar några kapslar (som vanligt) å ser om jag lyckas.
Tycker att echinacea ("herreminje_nu_shannisen_tala_latin").. är så fin..vill gärna ha den på andra ställen med…
TACK!

Jag sådde dem förra sommaren och det blev hyfsat fina plantor som tyvärr inte överlevde vintern. Skam den som ger sig - försöker igen!

Ja, precis!..det gäller att inte ge sig!
Jag gillar dem verkligen..de är så tacksamma och ser så friska ut…En favvoblomma helt klart..har iofs massor av favvosar men ändå..