Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8376 ggr
kerstinjoh
2007-03-26 19:37
0

Sorkar

Hur får jag bort sorkarna, som är livligt sysselsatta med att möblera om i mina rabatter.

Christina
2007-03-26 21:02
0

Stort problem för många av oss och det finns inga enkla tips. Mötte en kvinna på landet häromveckan som lyckats ta livet av 34 stycken på en vecka genom att sätta ut råttfällor.

Vill helst själv slippa tömma fällorna dock. Ett tips som någon här gav (minns bara inte vem) var hönsgödsel. Det ska jag själv pröva.

Surrande batteridrivna stavar har jag testat utan framgång.

Christina
2007-03-26 21:06
0

Förresten - gör en sökning på sork så får du upp en rad klagovisor. Inte för att det hjälper men delad plåga är halverad plåga…..eller är det dubbel plåga..?

De milda vintrarna har väl gjort sitt till för att uppmuntra sorkstammen till explosiv förökning.

AnnaO
2007-03-26 21:33
0

Ett tips är att skaffa en katt. Det håller i alla fall antalet sorkar nere.

Jag tror inte att det finns något som hjälper helt. Finns det sork i omgivningen så kommer det alltid nya.

KerstinP
2007-03-27 11:23
0

Vi har fyra katter men de åt upp potatisen ändå.

Lena-ess
2007-03-27 12:29
0

Jag har fört en 10 årig kamp mot denna "söta" ohyra i trädgården. Jag har testat allt! Allt! (utom råttfällor)! De lär vara mycket intelligenta små djur som dessutom anpassar sig till lukt (typ hönsgödsel), ljud (ljudstavar) etc. Det mest effektiva var att lägga en bit otuggat Wrigleys FRUIT tuggummi i deras hål , täppa till försiktigt med jord och att sedan hålla uppsikt mer eller mindre dagligen efter nya inflyttningar.

Christina
2007-03-27 12:44
0

Vilken härlig reklam för Wrigley's Chewing Gum! Borde nästan tipsa tillverkarna: "Sorkarna skyr doften"! Skrattande

kerstinjoh
2007-03-28 22:29
0

Katten lär väl Alfons jaga bort!

Jag störs väl inte så där jättemycket av sorken. Största problemet är att växterna aldrig kommer upp där jag satt dem.

SirpaFingerroos
2007-03-28 23:45
0

GladSkrattande m… jag har ej haft sork..peppar peppar.. men jag hörde för länge sen att man skulle hälla i 'surströmming' förmodligen vätskan…. lägga ett lock på då sklle sorkarna försvinna.hi hi. Hjälp vad dumt det låter.. men har man jätte problem med sork.. då är väl alla medel tillåtna.. eller ? Lycka till. Hälsn Sirpa

Christina
2007-03-29 00:35
0

Ja alla medel är tillåtna. Bara jag slipper rensa råttfällor. Någon här tipsade om hönsgödsel och det skulle jag prova. Men på vägen hit ut till landet nyss hade jag för bråttom för att handla. Men ska skaffa hönsgödsel snart.

Surströmning äter vi med förtjusning åtminstone någon gång per sommar och varför inte hälla spadet vid sorkgångarna? Ska komma ihåg att göra det nästa gång.

MRHM
2007-04-06 08:54
0

Det är verkligen otrevligt med sorken. Förra helgen gick jag med krattan lite grann och kom åt en buske jag planterade för två år sedan… den välte. Testade snabbt att dra lite lätt i två andra tvååriga buskar i närheten - samma sak där, lossnade direkt. Sorkarna har gått på stammen, som bävrar, inga rötter syntes till mer än några små nya som busken försökt skjuta.
Satsade förra året på stavar som vibrerar, satte dom några meter från buskarna, funkar uppenbarligen inte. Sorkfällorna är kanske bäst men dom ska ju vittjas och tömmas. Har nu köpt en katt - hoppas han blir en aktiv sorkjägare!Glad

Christina
2007-04-06 11:59
0

#10 Nä men usch - lider med dig. Har varit med om samma sak och också testat och förkastat en mängd metoder. Strödde nu ut hönsgödsel kring alla mina plantor. Stark doft men den försvann på ett par dagar.

En av de buskar som välte för mig satte jag i en stor kruka och på hösten hade det bildats nya rötter. Kanske mödan värt att försöka för dig?

Scilla
2007-04-06 12:16
1

Det var jag som tipsade om hönsgödsel, har dock aldrig aldrig testat själv. Det var en rosodlare som sa att han de brukade slänga ut hönsgödsel runt plantorna när tjälen slagit till för att slippa sork som gnagde under snön.

På Waldemarsudde har de mycket problem med vattensork och där gräver man ner små högar med gift i rabatterna. Deras sorkar går sällan i fällorna.

Christina
2007-04-06 12:26
0

#12 Tack för det rådet Scilla! Jag ska se till att jag strör ut hönsgödsel även nästa vinter just när marken frusit till. Gör en stor anteckning i min skötseldagbok!

MRHM
2007-04-06 19:43
0

Bra tips #12 - och att man ska göra det på hösten/vintern.

#11 Borde ha satt allt i krukor precis som du skriver eftersom det faktiskt fanns nya små små rötter som var på väg. Jag blev så irriterad bara och slängde allt på den kommande brasan. Ska ta det lite lugnare nästa gång… för det blir ju garanterat en nästa gång.

Christina
2007-05-04 19:02
0

Rensade lite grann idag runt havtornsbuskarna. Den ena står och gungar betänkligt och runt ikring var marken mjuk med avslöjande små högar.

I närheten står också en Plena - Finlands vita ros - som efter tre år äntligen satt igång och börjat bli hyfsad i storlek. När jag kom åt den så gungar också den betänkligt.

Hu, börjar tycka att jag bara klagar över allt i naturen. Säg att det finns något gott med sorken? Att den luckrar upp jorden t ex Fundersam

Bjornen
2007-05-04 20:21
0

Naturligtlvis gör sorken också nytta och deras huvudföda är kvickrot, maskros, skräppor och tistel. Särskilt tisteln samlar näring från riktigt djupet (2 meter eller mer) och sedan äter sorken upp den och gödslar jorden. Men det är inte roligt att ta reda på en massa döda växter. 3 rosbuskar är helt borta och flera är bara delvis uppätna, 2 träd som möjligen kan räddas med krukplantering samt ett antal perenner är mer eller mindre skadade och döda. Förra året mistade jag flera mycket värdefulla växter som hade ett mycket gammalt ursprung.

En sak är viktig att man delar med sig av växterna så att man kan få tillbsks igen när sorken har ätit upp dem eller de har försvunnit på annat vis.

Bjornen
2007-05-04 21:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vattensorken är väl utrustad för grävning.

Bjornen
2007-05-04 21:37
0

Men det finns botemedel.

Bjornen
2007-05-04 21:38
0

Men det finns botemedel.

Christina
2007-05-04 21:51
0

Ser ut genom fönstret just nu att det går två katter här hos mig. Men de är tillfälliga besökare. Som nybliven pensionär går jag i valet och kvalet. Skaffa hund och katt och höns - eller vara helt fri att hoppa på ett billighetsflyg i november och resa bort?

Christina
2007-05-12 15:35
0

Besökte just ett par vänner i närheten som investerat i ett par kilo kalciumkarbonat. De stoppar ett par matskedar i varje sorkhål och täpper till med en spade jord. Det ryker när gasen bildas och luktar illa. De har redan efter en vecka tyckt sig se att sorken flyttar på sig.

Någon som tror man törs använda det i närheten av rosbuskar och fruktträd? Biverkningar?

KerstinP
2007-07-31 10:40
0

Tack för alla svar. ska pröva hönsgödsel, vi har ju egna hönor.

Christina
2007-08-02 17:32
0

Jag har fortfarande inte testat kalciumkarbonatet. Har inte haft sorkar sedan i våras. Men de kommer att slå till igen i vinter enligt min erfarenhet.