Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 14877 ggr
[luneri]
2009-11-26 10:48
0

Orkidéer

Är det någon som är duktig på orkideer och kan ge lite skötseltips:)

Jag har nyligen köpt en orkide som kallas för dendrobium.

se bild här: http://www.orchidexpress.com/images/dendrobium.jpg

Men av mina tidigare erfarenheter av orkideer så har de bara dött för mig. Hur ska man egentligen sköta dem?

Åsa S
2009-11-27 23:31
0

Den vill stå ljust, vattnas runt 1gång i veckan, vill torka upp mellan vattningarna, vil hellst ha vatten som är kalkfritt ex, regnvatten. Växten får aldrig stå i vatten. Står gärna utomhus under sommaren (ej i gassande sol)

[luneri]
2009-11-28 00:49
0

okej tack så mycket för svar. Får väl ställa ut en hink som jag kan samla regnvatten  i. vart hittar man orkidejord förresten? finns det en färdig blandning av orkidejord som man kan köpa. läste att orkideerna mår bra av att byta jord efter något år.

Åsa S
2009-11-28 09:27
0

Det brukar finnas färdiga blandningar i trädgårdsbutiker och dendrobium ska ha en grov variant med stra barkbitar och liknande, jorden ska inte likna vanlig krukväxtjord.

Hittar du inte orkidejord dr du bor så kan du köpa via nätet ex. i orchidehusets webbutik

http://www.orchidehuset.se/

[luneri]
2009-11-28 22:18
0

oj den sidan kände jag inte till. Tack för tipset.

Ska försöka få min orkide att må så bra som möjligt. tyvärr kan det vara svårare för den att få s mycket ljus dne behöver såhär i höstmörkret. knappt några soliga dagar alls såhärårs.

Åsa S
2009-11-28 23:05
0

Orkideer vill ha ljust men inte gassande sol så det ljusaste fönstret du kan hitta brukar funka bra.

[luneri]
2009-11-28 23:07
0

Jag har den en bit in i rummet, men det kanske går bhra ändå?

kickboard
2009-11-29 20:55
0

Ovetande om vilken jord orkidéer ska ha, planterade jag mina två i vanlig krukväxtjord och de har mått jättebra. Den ena blommade från juni till oktober i år.

lc-solkatt
2010-01-15 11:56
0

Mina tre orkidéer mår jättebra! Och den lilla har precis börjat blomma för första gången :)

Mitt tips är att vattna orkidén rikligt en gång i veckan så att jorden/barken hålls fuktig länge - de gillar fukt

asvensso
2010-01-15 14:31
0

Hejsan!

Behover lite tips om mina Phalaenopsis.

De senaste veckorna har tidigare utblommande och "vilande" plantor skjutit nya skott direkt ut fran den gamla stjalken. Det kommer blad, en ny stjalk och ibland luftrotter.

Det ser lite risigt ut och blommorna kommer inte att orka vaxa i den vinkeln. Ska jag ta bort dessa skott och plantera dem? Hur ska jag gora for att inte skada den gamla och nya plantan?

Åsa S
2010-01-15 18:18
0

Antar att du menar att dina orkideer har keikis = små nya plantor som bildats på själva blomstängeln, dessa kan du ta bort ifall de har 3-4 rötter, då kan de klara sig själva utan sin mamma i en kruka med grov orkidekompost med mycket bark och liknande i.

asvensso
2010-01-16 12:29
0

OK! Om de har farre rotter, ska jag ta bort dem eller lata dem vara?

Åsa S
2010-01-16 13:09
0

Om du vill ha nya plantor låt dem växa till sig, mammaplantan mår inte dåligt av dem och ofta kan de där små kekisarna även blomma utan att själva plantan mår dåligt av dem. Om man inte vill ha fler plantor och man tycker det är estetiskt fult kan man ju klippa bort dem och slänga dem.

[Asta]
2010-01-17 17:50
0

Jag har upptäckt att mina orkidéer mår bäst när jag inte sköter om dem alls. Dvs glömmer ge dem vatten och låter dem stå relativt kallt. När jag tar död på en orkidé, vilket hänt mer än en gång, har den alltid dött av för mycket vatten.

Jag fattar inte varför folk alltid ska köpa orkidéer till mig???

Spectabile
2010-02-14 20:08
0

När är det läge att plantera om en orkidé? Min står i samma kruka som när jag köpte den. Det ser liksom lite trångt ut i krukan, hela rotsystemet är nu ca 4-5cm ovanför krukan. Ska jag plantera om den nu? I så fall hur mycket större ska krukan vara? Dom kanske vill ha det lite trångt om "fötterna"?

En sak till, varför säljs dom oftast i genomskinliga krukor? Har det någon betydelse?

ikna
2010-02-14 20:46
0

#14 genomskinliga krukor släpper in ljus till rötterna och det vill orchidéer ha. Jag brukar plantera om mina när de växer ur krukan, man ser igenom krukan att det är mest rötter. Ibland behövs en större kruka, men ofta går det att använda samma. Jag brukar ta ur den ur krukan och skaka loss den kompost som finns kvar. Sedan klipper jag bort döda rötter och planterar om orchidén i ny kompost.

Spectabile
2010-02-15 21:18
0

#15 Tack för svaret. Då ska jag plantera om den och som du säger, när jag lyfter upp krukan så ser jag ju att det är en del döda rötter som jag bör ta bort.

Spectabile
2010-02-21 20:43
0

Nu har jag planterat om orkidén. När jag köpte den så köpte jag speciell orkidèjord samtidigt, minns inte vad den kostade, men den var säkert inte så billig. Att den skulle innehålla barkbitar var jag medveten om. Men när jag öppnade påsen så var det som sagt barkbitar men för övrigt var det mest torvjord i den Förvånad. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte just den kombinationen.

Då borde man ju kunna fixa sin egen orkidéjord. Den där torvjorden var ju typ samma som den man köper i stora säckar. Fem för hundra kr på Kvantum/Maxi. Barkbitar kan man ju nalla i skogen. Så får det bli nästa gång som jag behöver orkidéjord. Alltid lär man sig något nytt Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Love-
2013-08-08 09:41
0

Det finns inget svar på hur du ska lyckas med dina orkidéer efter som det helt beror på viken du har.

men när det gäller just Dendrobium orkidé som du har på bilden så växer dom på klippor i det vilda så när du vattnar den ka du låta vattnet rinna undan innan du sätter ner den i sin ytter kruka igen, ett tips är om krukan (inner krukan) som den står  är mindre än  15 centimeter kan du blanda 10 delar tämligen finkornig bark med en del orkidéjord. Om krukan är större, kan du istället använda medium grov bark. Dendrobium bör du plantera om vartannat år och inte när den blommar planteras. Dendrobium vill gärna ha det lite svalare på natten än på dagen ca 24 - 29˚ C på dagen och 15.5 - 18˚ C på natten. Dendrobium orkidé  vill inte ha så mycket sol särskilt inte den staka solen som bruka komma mitt på dagen

Älskar orkidéer och dom ligger mig varmt om hjärtat så du får ursäkta mig om det blev mycket text men vill du ska lyckas med dina orkidéer också :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism