peppar frön
Chilepeppar sås i jan-mars, har man extra belysning kan man så i jan-feb annars väntar man till mars det är inte förren då det naturliga ljuset är tillräckligt starkt för att växten ska må hyfsat bra.
Chilepeppar vill ha mycket ljus av bra kvalité (det naturliga ljuset höst vinter är inte bara för svagt och för få timmar det har även fel sammansättning av färger) + de gillar inte våran varma och torra inomhusmiljö = de får svårt att överleva + de brukar få de flesta ohyror ifall man försöker odla dem vid fel tidpunkt.
Tänk på att det är inte säkert att du får samma frukter som du tog fröerna ifrån ifall det är frukter du köpt i handeln, odlaren kan ha haft flera sorter i växthusen + ofta odlar de paprika också. Så du kan få frukter av annan färg och styrka, troligtvis blir de åt chilehållet men det kan också bli något mera paprikaliknande, paprika och chile kan korsa sig.
ok.så om jag sätter dom på våren så dör plantan alltså sen när höst/vinter kommer ?
Man brukar ofta slänga den till hösten (man kan ta in plantan och ha den inne ett tag på hösten för att låta frukterna eftermogna innan man slänger plantan men se upp för bladlöss de brukar alltid dyka upp) , har man ett ljust svalt utrymme ska man dock kunna få dem att överleva vintern (men de brukar inte vara så fina + man får nog spruta ofta mot ohyra de får lätt löss, spinn mm.), chile är ju flerårig. Skulle det vara någon speciell sort kanske någon av de som knappt hinner sätta frukt första året eller dyl. kanske det är värt jobbet med övervintring, själv sår jag nya.
jag kan ju alltid prova.jag köpte 10 fröer.men då fick jag lite fakta iallafall:)