Ohyra på blåregn.
Det är inte ovanligt att blåregn får bladlöss. Blåregn brukar klara angreppen eftersom den är en starkt växande planta. Det japanska blåregnet jag har blommade nästan inte alls i år. Vi hade en bister vår och jag tror att den led av det. Förra året planterade jag en Blue Moon under en mycket bastant pergola som min man byggde. Folk skakade på huvudet för att den såg så ynklig ut. Men har den växt 1,5 meter och jag tror på rådet från alla de som har den att den blir stor.
Du känner säkert till alla råd om hur man blir av med bladlöss.
Clematisen kräver mycket näring och vatten (fast de bör inte gödslas under blomningen för då förkortas den.) Har det varit torrt väder där du bor? Om knopparna inte slår ut försök med att vattna. I torr väderlek ger jag mina ca 20 liter vatten i veckan. Jag använder också en rotvattnare så att vattnet når rötterna. Jag tänkte först plantera en clematis nära blåregnet Blue Moon (ca 1 meter) men jag tror att den skulle suga musten ur marken runt clematisen och konkurrera om vattnet.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Tack för svar. Mitt blåregn har inte blommat mer än en blomma i år. Det brukar blomma i maj fullt med blommor innan bladen kommer och har man sen tur så brukar det blomma igen i juni. Inte som nu slutet av juli. Men förra året var det likadant fast då såg jag inga löss.
Clematisen står inte vad jag vet i närheten av blåregnet med rötterna då den står intill väggen. Blåregnet står på altanen och har hela gräsmattan breda ut sina rötter på.
Jag har vattnat clematisen och gett den näring när den växte. Det har varit torrt här men då den står under tak så måste jag altlid vattna den men det har också varit så med den de sista 2 åren att blommorna inte blivit riktigt hela. Men jag har aldrig sett någon ohyra på de tidigare.
Kallas dessa små svarta för bladlöss? Jag trodde att bladlöss var gröna?
Det finns många olika arter bladlöss även bladlöss i olika färger svarta och gröna löss är rätt vanliga men det finns även grå och de som är lite rödaktiga.
Bladlöss går främst på växter som lidit eller lider av torka, växter behöver ofta väldigt mycket vatten på en säsong. Om man vet att vissa växter brukar få bladlöss kan man ge dem rejäla rotblötor regelbundet från tidig vår och framåt och det ska vara rejält med vatten så låt slangen rinna ett bra tag
Det ska jag tänka på till nästa år men blåregnet brode ha fått så att det räckte förra sommaren i varje fall😃
Jag har bara en clematis nära husväggen. De åtta andra står fritt i rabatter. Nästa vår kommer jag att flytta den stackarn som är planterad vid husväggen. Det är en enorm skillnad på växtkraften när jag jämför den med de andra.
Med vänlig hälsning,
Jag kan väl säga att min är det växtkraft i så det duger i vanliga fall. Den går snabbt upp till taknocken och vänder och så blir det fullt av blålila blommor på den. Ska se om jag hittar en bild imorgon och sätta in.
Det kan hända att min clematis står för skuggigt, men i vilket fall som är jag inte förtjust med fukten som bildas nära husgrunden pga växlighet. Det är också en orsak till varför jag skall flytta den. Jag ser fram emot bilden.
Med vänlig hälsning,
Ja just nu så hittar jag inget foto som är bra. Jag har gått tillbaka till 2008 då det var ett tag sen den såg någorlunda ut.
Det beror nog vilken grund man har, vi har torpargrund med samma temperatur året om.
Jag håller med dig om det där med olika grundtyper. Vi har platta. Om du har en torpargrund med konstant temperatur kan du kanske sänka en växtzon och plantera en någon känsligare (spännande) växt mot den. Om man kan ha olika växtzoner i en och samma trädgård så borde det gå att utnyttja detta till din fördel och plantera någonting åt det hållet mot husgrunden, om du vill som sagt. Vad tror du?
Med vänlig hälsning,
Min clematis står i ett sydvästläge med skydd från norr och öster. Det blir bokstavligt talat kokhett nu på denna tiden på året. Vår dörr har blivit sönderbränd pga solen så vi har fått byta den.
Vi har även näckrosmagnolia som står i söder och som har huset som skydd och den trivs utmärkt. Vi har växtzon 1 här.
Ah! Mycket vacker.
Med vänlig hälsning,