Rosens namn
Jag har en ros som flera undrar vad den heter och så typiskt mig för jag har glömt. Kan någon av er hjälpa mig med namnet? Rosorna är cirka 8 cm i diameter.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

jag glömde skriva att den är buskros, hoppas någon kan hjälpa.
Den ros jag kommer att tänka på när jag ser din bild är Jaqueline du Pré. Klingar det bekant?
Underbart vacker med sina långa "ögonfransar". 🙂
Den ser ur som en ros jag plantera förra sommaren isf heter den Rosa Richardi Sancta. Googla på det namnet så ser du…

Sweet pretty, nu har jag hittat namnet på http://www.odla.nu/artiklar/ute/rosor/lacker-rabattros
Tusen tack för tipsen, de Rosor kanske kan också komma i fråga i framtiden, en rosenbåge är redan inköpt, ska försöka hitta klätterrosor i fyra hörn, sedan buskrosor mellan dessa och till kanten 'The Fairy' förstås. Ett alternativ är Finlands vita ros som jag är så förtjust i, sedan honungsros, jag vill gärna hålla mig till färger från vit till rosa. Om ni har tips vilka sorter som matchar till dessa, tar jag tacksamt emot idéer. Det är ett helt vetenskap, att jämföra storleken och blomningstiden och härdigheten, växtsättet mm mm , så jag tycker det är jättesvårt att hitta själv. Jag bifogar en bild på rosenbågen, tills vidare "naken" :)
PS Glömde ett c i namnet - Jacqueline du Pré skall det vara. :)

Finlands vita ros, är en buskros och en pimpinellros. Den finska rosen Polstjärna är dock en klätterros.