Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5573 ggr
Victorica
1

Sköta om citronträd?

Hej!

Jag är lite osäker på om detta är rätt forum, men jag hittade inget annat som var inriktat på växter.

I maj/april iår planterade jag lite citruskärnor och fick upp ett gäng, jag sparade två själv och gav bort tre till min bästa vän. Det är en citron (Tron) och en clementin (Trinnie) som jag har hemma (och min citron och hennes citron växte förresten upp ur samma kärna!).

De börjar nu bli 17 cm långa och jag planterade nyss om citronen som växt endel och börjat få ordentlig stam. Hur ska jag sköta om dem för att de ska ha det så bra som möjligt? De är uppvuxna i vanlig blomjord, men jag tänkte lite att de skulle ha det så bra som möjligt. Kan man gödsla dem med något, eller bara låta dem växa på bäst de vill? Och är blomjord bra nog åt dem? Hur övervintrar man dem bäst?

Tacksam för svar :)

Veronica

Ove-D
0

När plantan blivit ca 10 cm hög planteras den om i egen kruka. Ytterligare omplantering behövs då de trivs i relativt stora krukor. Kanske lämpligt varje vår(?). Efterhand blir det också nödvändigt med upprepande toppning om de ska bli förgrenade och buskiga.

Placeringen bör vara ljus och trivs i sol. Om plantan står i ett fönster kan skydd behövas då fönstret kan bli för varmt. under vintern kan den stå kallare, ca 15 grader.

Duscha gärna bladen med ljummet vatten, vattna regelbundet. Kontrollera så att den inte får spinnkvalster eller sköldlöss. 

Plantan brukar inte blomma förrän tidigast efter 3 år. Då kan blommorna pollineras med pensel, men det tar ca ett år för att frukterna ska utvecklas och mogna. Lycka till!

Victorica
0

#1 Tack för alla tips :) Just nu står plantan ute vid tomaterna, vilket den gjort sedan maj. Innan dess stod den i sydfönstret, där den också växte upp. Är det just vid sommaren som skyddet behövs, eller behövs det året om?

Veronica

ikna
0

Plantan kan stå ute hela sommaren, ta in den innan nattfrost och vänj den vid inomhusvistelsen genom att ha den inne på natten och ute på dagen under ca 1 vecka.Citronträd mår bra av höstväder innan den kommer in. Om du har möjlighet, så ställ den svalt 5-15 grader under vintern.

Den behöver skyddas/skuggas mot alltför het sol när den står i söderfönster vår och sommar.

Victorica
0

#3 Okej, tack :)

Veronica