Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6375 ggr
Ahnna
0

Vallmoplantor

Jag köpte några vallmoplantor ifrån Odla.nu och har planterat dem i krukor precis som det stod på lappen som följde med. Nu är de tillräckligt stora för att bli utplanterade i en rabatt, men jag lyckades göra mig själv förvirrad precis innan jag började gräva; blommar vallmoplantor år efter år från samma rot, eller kommer de bara tillbaka tack vare fröna? Mina plantor har ju inte gått i blom för att de är för unga, och har därför inga frön. De är av en lite annorlunda sort, så jag vill ju inte att de försvinner för mig innan jag har fått njuta av dem… Kommer de tillbaka om jag planterar ut dem i rabatten i år?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

altavista
0

jag har haft vallmo i olika färger och storlekar i ett antal år.
De har frösått sig och blev närmast en plåga, för de kom givetvis där jag inte tänkt att ha dem.

Men visst var de jättefina.

jag har sålt det huset med alla vallmon, vet inte om de finns kvar?

men jag tänker inte ha de här …

Diana61
0

Vallmon blommar år efter år på samma rot men fröar av sig vildt och dessa kommer ej (troligtvis) att få samma färg som moderplantan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

De plantor som du nu planterar ut kommer att blomma nästa försommar och de kommer säkerligen att få den färg som du valt. Men som Diana säger i #2 - de frön som ev självsås av plantan kanske får annan färg. Men dina plantor har du ju kvar och de ska vara konstanta.

Bjornen
0

Orientalisk vallmo och jättevallmo är helt fleråriga och långlivade som kan sprida sig bra genom rötterna på mark där den trivs. Om de inte trivs kan de ha svårt att övervintra första vintern och det gäller särskilt på tyngre fuktigare marker. Oftast är det korsningar mellan dessa två och ev. ytterligare arter som säljs som perenner. Sibirisk vallmo räknas också som flerårig men är nästan alltid bara tvåårig och kräver fröspridning. Olika arter av fjällvallmo och japansk vallmo är också fleråriga och oftast med blomning med gröngula nyanser. De är oftast något kortlivade och plantorna blir sällan mer än ca: 5 år. Engelsk vallmo (Meconopsis cambrica) är oftast tvåårig eller mycket kortlivad perenn. Därutöver finns många olika ettåriga vallmo t.ex. spikvallmo, kornvallmo, rågvallmo, pionvallmo, sidenvallmo och opiumvallmo som dör efter blomningen.

Diana61
0

Tusen tack Bjornen för denna fina information! Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ahnna
0

Okej. Sorten jag har i mina små krukor är jättevallmo "Forncett Summer", en lite laxrosa variant med fransiga kronblad om jag fattade rätt. Fina, i vilket fall.

De ska planteras på ett ställe där de gärna får fröså sig, och skulle de sprida sig är det inte hela världen. (Faktiskt, tro det eller ej!) Och om de skulle få lite olika färg så är det väl bara skoj? Mångfald och sånt där! Skrattande

Jag har rätt mycket lerjord här, med sand och småsten en bit ner, kanske 20-60 cm lite beroende på var man gräver. Jag hittade precis ett jättebra ställe ute i skogen där det är mycket finkornig sand, skulle kunna hämta hem lite och luckra upp jorden där vallmon ska stå. Tror ni att de skulle tycka bättre om det, eller vill de hellre ha den lite lerigare jorden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

davidia
0

där jag satte min vallmo i maj där är det bara sand och den blommar som bara den.har även köpt fullt med fröer av olika vallmo sorter så jag hoppas att det blir fullt där till nästa år.