Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4963 ggr
caalev
2013-07-02 21:39
0

lavendel häck

Hej! Funderar på att sätta en lavendelhäck här hemma. Trivs i sol va? vilka plantor ska man välja?

tacksam för svar

Bjornen
2013-07-02 23:26
0

Sol och väldränerat.

Bjornen
2013-07-02 23:26
0

Sol och väldränerat.

caalev
2013-07-15 21:24
0

okej vilka sorter är bäst, bor i dalarna

Bjornen
2013-07-16 06:58
0

Bör vara sticklingförökade och därigenom något härdigare än frösådda.

Woodland
2013-07-16 12:56
0

Håller med #1 - sol och väldränerat. Jag skulle vilja tillägga ordet kalk. Detta är väldigt viktigt om busken skall klara väta. Jag har Hidcote Blue och den är vacker men överlag tycker jag att lavendel är lite överreklamerat. Den kommer sent på våren och blir inte riktig vacker förrän början på juli här i norden. Dessutom är den kinkig. När den har blommat ut har man gråa fröställningar som är inte så tjusiga. Det är medelhavstrenden som har pushat den. Men om du skulle tvivla på lavendel föreslår jag någonting annat till låg häck - kantnepata! Den är tuff, blommar överdådigt och kan formklippas efter blomning. Jag kom underfund med att om jag slutade gödsla dem lade de sig inte i en krans utan förblev fina till formen. Och så är den så vacker på våren när den kommer som små mjuka halvklot. "Six Hills Giant" är en pålitlig sort. Den kan också upprepas i rabatten som en vävareväxt. Hos mig blommar den länge lysande blått runt flaggstångsfoten och sedan tar jag fram häcksaxen och klipper den som en buxbomhäck. Den börjar växa ut igen med ett stjärnfall av mindre blomställningar i lysande blått mot det blågröna lövverket. Den gillar kalk och vill inte stå i väta och självsår sig villigt och går att dela på. Det är mycket växt för pengarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

caalev
2013-07-23 11:39
0

Okej Tack för svaren. 

Tycker lavendel r så vackert ljuslila och så doftar det "barndomsminnen" bodde brevid lavendelfält om somrarna :)

Stället jag vill ha dom på är full sol mest hela dagen och kommer inte på ngt annat som går att ha där ??

Ska absolut kolla upp de andra växterna du tipsade om, tack!

är dom fina i "rader" liksom som en liten häck, ska dölja en ful kant nämligen :O)

VH Camilla