Nattens Drottning
Jag vill bara tala om hur glad jag är🙂
Upptäckte precis att min gamla Nattens drottning som jag köpte för minst 25 år sedan som en liten 5 cm stickling nu för fösta gången har 2 stora knoppar.
Det var nära jag missade knopparna trots att de är stora men själva kaktusen är också jättestor och de är vända mot fönstret.
(Jag ska fixa bilder när jag ordnat med denna datorn.)
/Maria
- Redigerat 2024-05-25 16:48 av Pyttelite
Åhh jag förstår din lycka. Ser fram emot bilder.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Nu får jag problem. Jag har ingen aning om hus stor knoppen kan tänkas bli när det ska slå ut. Jag kan ju inte sitta uppe varje natt😛
Jag kanske får sätta klockan på ringning och gå upp och kolla nu på nätterna fram igenom.
Vill ju inte missa detta som jag väntat på i över 25 år.
Tänk om knopparna ramlar av….🙂
/Maria
Wow vilken trasselsudd.
Klart du ska sitta uppe varje natt. Hur ska vi annars få bilder😭
Den slår nog ut på kvällen när det blivit mörkt. Kommer kännas på doften också. Men du får passa på med kameran, den håller sig bara den natten.
HH
#66 Nu står den i vårt gästrum så det är inte säkert att doften känns i resten av huset.
Jag får kolla varje kväll jag lägger mig om den verkar vara redo😉
/Maria
Är det inte flata blad också, på nattens drottning? Kan det där vara nåt annat? Eller också är jag ute och cyklar. 🙂
HH
#8 Inte på min i alla fall🤔
/Maria
Det är nattens prinsessa som har flata blad.
Jag hade en som hade båda typerna av "blad". Skulle du vilja göra dig av med en stickling? Saknar min gamla kaktus. Den blommade nästan varje år.
HH
Spännande! Otroligt vackra blommor.
Nattens prinsessa (Selenicereus pteranthus) har inte flata blad? Har växten flata blad kan det vara en Epiphyllum oxypetalum, som ofta felaktigt kallas nattens drottning. Den är en bladkaktus och får liknande blommor som den äkta nattens drottning (Selenicereus grandiflorus) och nattens prinsessa, men tillhör ett helt annat släkte.

Det finns flera olika nattblommande kaktusar som kallas ibland nattens drottning. Åtminstone minst 3 släkter kan vara aktuellt.
Aha.
Denna har som sagt inga flata blad alls.
Jag har varit uppe tre nätter och kollat nu.😉
Det verkar som den ena knoppen har vissnat och den andra växer. Eller också har den ena faktiskt redan blommat innan jag upptäckte detta.
Jag ska ta mer bilder och lägga in.
/Maria
#11 Jag vill inte klippa i den nu men när den har blommat färdigt skulle väl det gå. Tala bara om hur jag ska göra.
/Maria
Tack! Det vore jätteroligt. Vi återkommer senare när den blommat klart!
HH
Ursäkta en dålig bild men den är med mobilen. Jag ska lägga in bättre bild när jag laddat ner från kameran.
Kan du Björnen se vad det är för sorts kaktus?
/Maria
Ser verkligen ut som Nattens drottning!
HH

Det är "äkta" nattens drottning.
Wow, vilken häftig!
Tack.
Vad glad jag är att det faktiskt är en Nattens Drottning🙂
/Maria
Glömde skriva att den blommade på eftermiddagen och när jag var uppe i natt klockan 3 så var blomman lika stor men nu i morse har den gått ihop.
Däremot luktade den ingenting….
/Maria
Det finns en anledning till namnet!
Det förvånar mig att den inte doftade. Borde den gjort under kvällen i alla fall.
HH
Jag var nog och doftade en gång i kvarten med näsan nästan inne i blomman så länge den var öppen. 😉
Jag trodde också att den skulle börja dofta när det blev mörkt.
/Maria
#25 🙂
HH
Åh så vacker. Vilken lycka att du hann se blomman.
En liten uppdatering så här 9 år senare😃
Kaktusen lever och frodas men har aldrig blommat igen.
/Maria

Då är det väl dags för en ny blommning i år.
Stolt ägare till tre La permer
Jag får kolla extra när jag vattnar 😉
/Maria
Kan det vara så som med en del andra bladkaktusar att den behöver en svalare period för att blomma?
Här fortsätter ämnet i ny tråd:
https://tradgard.ifokus.se/discussion/1588617/nattens-drottning-ii
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.