Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 4176 ggr
rogerth
1

Ta frö från Dahlia!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte ge mig på att ta frö från dahlia (se bild). Hoppas någon har råd och kunskap hur man gör, uppstår en massa frågor naturligtvis 🤔:

Hur och när tar man frön? Från en vissen blomma eller? När, efter sedan frosten tagit blomman eller före? Ska den torka först? Hur ser fröna ut? Någon förbehandling av fröna? När sätter man fröna i jord för att ha plantor till våren?

Vore jätteskoj att försöka utifrån den kunskap jag hoppas få efter svar på mina frågor.

"Var dig själv - det finns så många andra"

Woodland
2

Frösamling är bra om man vill experimentera med att få fram andra färger m.m. Frön från en vit dahlia t. ex. kan ger upphov till röda eller lila. Är det du vill? Vill du vara säker på att få samma dahlia till färg och form är det bättre att ta en bit av roten. Om du tar en rotknöl med öga får du samma växt. Man kan göra det på våren när man tar upp dem från vintervilan. Svenska dahliasällskapet har information på samling av frön. http://svenskdahlia.se/froskard.pdf

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
1

Man kan också ta sticklingar istället för rotknölar.

Låt blommorna vara tills fröna har mognat. Ordentligt mogna frön tål lite frost, men är de inte helt mogna och torra tål de inte frost.

rogerth
3

Jag är medveten om att det kan bli en helt ny dahlia av frösådd. Vill bara testa. Den ursprungliga dahlian som är på bilden är mycket mycket gammal och delad otaliga gånger.

Tack så mycket för värdefull info och länk. Bara en fråga: När ska man sätta frön så att man kan sätta ut växten t.ex. till nästa år?

Hur och när tar man sticklingar på en dahliabuske? Sätter man sticklingen i vatten eller direkt i jord?

"Var dig själv - det finns så många andra"

Bjornen
1

Sticklingar tas på våren (ju tidigare desto bättre) och sätts i kruka. Lämplig tid att så Dahlia är mars-april. Första årets knölar svagt utvecklade och kräver noggrann övervintring, så att de små knölarna inte torkar bort.

Tant Grön
0

Så spännande det låter att ta frön från dahlia. Det måste jag testa.

Om man tar sticklingar, så hinner det väl inte bildas någon rotknöl? Hur övervintrar man i så fall? Eller tar man tidigt på våren?

Woodland
0

# 5 Jag har aldrig sticklingsförökat dahlior så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag delade rotknölarna när jag ville ha flera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
0

Sticklingar tas tidigt och övervintras omsorgsfullt.