Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2272 ggr
Fru.nino
0

Identifiering av växter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

jag hjälper min dotter med hennes trädgård som blivit misskött av förra ägaren av deras hus under många år.  Under allt ogräs verkar det finnas en hel del fina växter men min kunskap räcker inte till för att identifiera all:) Jag fick fin hjälp här att få reda på vad Parksallad var och som tur var fanns den enbart i en avgränsad rabatt:)

Är det någon som vet vad detta är för växt? Den kommer under rosenbuskarna tillsammans med brudslöja och blommar så här fint.

Fru.nino
0

Närbild på blommorna:)

mariatingsund
0

Kan det vara silverarv?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Fru.nino
0

Jag är tveksam till det, den är mer blålila än som syns på bilderna och säkert 1 meter hög:)

Bjornen
0

Någon Campanula och kanske nässelklocka. Inga blad syns på bilden och det är då svårt att artbestämma dem.

Fru.nino
0

Här kommer en närbild till där man ser lite av bladen. Kan ju vara ett ogräs också:) Men bakom rosenbuskarna finns också brudslöja som kommer upp ovanför buskarna så har en ide om att tanken är att blommorna skall "lägga sig ovanpå" buskarna? De vet att det var en trädgårdsarkitekt som anlade trädgården en gång i tiden. Campanula stämmer bra om de kan bli så höga?

Fru.nino
0

Jag har två växter till jag gärna vill ha hjälp med:)

Fru.nino
0

Den och denna.

Bjornen
0

Med tanke av sista bilden tyder det på mjölkklocka (Campanula lactiflora), som är en av de högsta arterna med höjder på omkring 1½ meter.

Fru.nino
0

Tack! Den är det!:) Jag är så tacksam, hade aldrig hittat den själv, är mycket roligare att arbeta i trädgården när man vet vad det är!

Bjornen
0

#6 kanske lönn.

#7 kanske skugglilja ?