Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 6883 ggr
Diana61
0

Tävlingen Har Börjat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags!

Jag skall nu ner till köket och sätta igång med mina Chilli frön.

Lycka till alla som är med Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Sukram
0

Jag ställer "bara" upp med tomater, eftersom både såjord och krukor tog slut nu i kväll. Iofs kanske min närmaste affär säljer såjord men de har inte plastkrukor så jag måste iaf gå till någon annan affär och de orkade jag inte med just nu. Jag får sätta resten av min chili till helgen istället.

Jag har sått idag tomater;

Moneymaker, Auriga, Ailsa Craig, Great white, Orange banana och Sorbet de citron.

Bilder kommer senare!

Diana61
0

Själv hade jag bara chillin att så av de som rekomenderades. Varken tomat, paprika eller melon har jag. Men chilli hade jag. Skall bli kul och se hur jag klarar av dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Sol-
0

Så ja, nu äntligen har jag fått ner fröna i jorden! Chili, tomat, paprika och melon. Ska bli spännande och se om det kommer upp något. Lycka till!

Christina
0

För mig blir det ett par tomatfrön.

bjorsa
0

Jag petar ner melonfrön från förra årets melon kommer inte ihåg vilken sort Generad och sen tar jag lite chilli och även där blir frön från tidigare år så sorten vet jag inte längre har dock beställt från lindblom men de dröjer ju ett tag innan dom kommer .

Tar foton så fort något kommer upp

mvh/bjorsa

Tilda
0

Jag tror att jag har pillat ner två Cantaloupe melon frön idag. Riktigt säker är jag inte på vilka frön jag sparat i veckor. Få se vad det blir. Huvudsaken är att det blir något grönt att glädja sig över.

jazza
0

Tomater Blev det här!!

kickboard
0

Nu har jag sått körsbärstomater och satt dem under ett litet lysrör. Sådde också lite ampellobelia i samma brätte, så nu får vi se om det är för tidigt.

Christina
0

Jag blev lite försenad så jag sådde mina tomatfrön idag.  Tror inte det gör någon större skillnad för mig - om det inte är i strid mot tävlingsreglerna förstås.

jazza
0

Mina frön har grott nu - såg de första igår kväll !

Sukram
0

Hurra! mina tomater grorSkrattande. Det verkar som om moneymaker var den sorten som grodde snabbast.

Christina
0

Jag var lite sen - och har ganska exakt 20 grader inomhus. Ska bli intressant att se när jag kan se grodden.

Sol-
0

# 10 11 Jäklar var snabbt, än så länge är det bara min pumpa som tittar fram, och den är ju inte med i tävlingen.

jazza
0

Mina sorter är Ildi och Yellow Canarie

Tilda
0

Ena melon plantan tittade redan fram igår kväll.

Prizma_o_Kristall
0

Vad är det för en rolig tävling?

Mvh//Carro

Christina
0

Tävlingen har startats av Sol och går ut på att alla myllar ner ett frö - valfritt - den 15 febr. Den som växer bäst vinner. Läs mer här

Jag var lite försenad och kanske går det an att börja nu också.

Diana61
0

Jag ser att mina chillifrön förjar röra på sig. Ingen är uppe ännu men jag ser små gröna glimtar i jorden och hoppas att i morgon kanse en orkat titta upp. :-) Himla kul!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Sol-
0

Mina tomater börjar titta fram, helt fenomenala rackare, jag såg inget igår och idag är den nästan 1 cm, kan ju nästan se dom växa, kuuul! Melonen börjar oxå skymta. T.o.m killen är begeistrad..

#16 Det är bara att mylla ner några frön och vara med, ju fler desto roligare.

bjorsa
0

Jag petade ner flitiga lisa oxå men får sådana vara med  ?eller var det bara grönsaker ?För flitiga lisa har nu börjat att komma upp .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Lägger in 2 bilder på de som kommit upp och det är ju flitiga lisan som precis grott så här en bild på ena hjärtbladet

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en lite närmre på hjärtbladet från sidan fast kanske för nära ?

mvh/bjorsa

Christina
0

Visst är det rena poesin att titta på bilder av den här typen? Och se hur livet vaknar?

bjorsa
0

#23 Dom börjar att gro så smått men inte alla men dom är väl lite ojämna trots f1 men de blir nog en hel del ändå har sått 48 st krukor så några borde man ju få fram :-) Kul att du tyckte om bilderna jag kan ju inte låta bli att försöka komma nära fast ibland blir de nog lite för nära :-)

Mvh/bjorsa

Prizma_o_Kristall
0

Jag sådde blomstertobaksfrön i skolan. Får jag delta med dem? Hemma har vi inte hunnit så något ännu, men det är på gång.

Mvh///Carro

Christina
0

#25 Klart du får delta med dem. En tanke bakom tävlingen är också att vi kan jämföra - inte vem som är duktigast på att få sina frön att gro - utan vilka frön som gror och växer och under vilka förhållanden. Ljus, värme etc.

Prizma_o_Kristall
0

#26 Ok, då får man hoppas att mina frön gror då oxå!

Mvh//Carro

Sol-
0

Så här ser det ut i mina krukor, allt som deltar i tävlingen utom min jalapeno har kommit upp.

Diana61
0

Mina chillifrön har verkligen vuxit nu och jag skall visa bilder i morgon.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

jazza
0

Mina tomater omskolade idag!

Glad

Diana61
0

Mina chillibebisar har grott bra och är omskolade nu (igår), men jag lämnade kvar 9 st som behöver växa till sig lite innan jag skolar om dom med.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Prizma_o_Kristall
0

Jag kom juh på det att vi har sått änglatrumpeter hemma för ca 1 månad sedan… Jag kan skicka in kort på dem när jag har tagit kort… Ska försöka göra det idag. Mina blomstertobaker har inte grott i skolan ännu, men hoppas att de kommer.

Mvh//Carrro

Prizma_o_Kristall
0

Här är en bild på en av våra "nyfödda" änglatrumpeter. Det är en sort som blommar med röda blommor.

Mvh//Carro

Christina
0

Undrar hur laang tid det tar innan froesaadda aenglatrumpeter vaexer upp och blommar. Ett aar? Tvaa aar? Lova att halla oss informerade!

Prizma_o_Kristall
0

#34 Hmm, vi sådde änglatrumpeter förra året också. det blev 9 st. De är från 0.5 m höga upp till 1 meter. Jag har hört att de oftast börjar blomma sin andra säsong. Sedan beror ju mycket på hur stora krukor de har. Vi använder murarbaljor jättestora som rymmer ca 50 liter jord i varje. Då växer änglatrumpeterna vill jag lova. Men jag lovar att uppdatera med mer info senare i vår och i sommar och även skicka kort på änglatrumpeterna från i fjol som då förhoppningsvis står i blom. Jag ska även skicka bilder på de små "bebbarna" också när de växt till sig lite.

Mvh//Carro

Sol-
0

# 30 vad långt dina tomater kommit, mina har fortfarande bara ett bladpar. Jag vågar inte skola om dem än, dom är så pyttiga, dom får växa till sig lite.

# 32 ska bli kul att se både din blomstertobak och änglatrumpeter. Är blomstertobak verkligen tobak, eller bara en prydnadsväxt?

Prizma_o_Kristall
0

#36 Hmm, jag vet faktiskt inte om blomstertobak är tobak eller bara till prydnad. Jag har inget svar…. Kanske nån annan som vet? Men jag såg idag i skolan att en blomstertobak kommit upp ur jorden. Jag är överlycklig!

Mvh//Carro

Sol-
0

Mina tomater börja växa till sig lite, jag får nog plantera om dem på månadsdagen.

Hur går det för er andra?

Sol-
0

Jag har ännu inte blivit färdig att skola om mina tävlingsdeltagare Generad 

Nu har dom iallafall få några bladpar till, men dom är fortfarande ynkliga. Dom stackarna får bara norrljus och skrivbordslampa på kvällarna.

Hur går det för er andra?, lite bilder kunde vara kul!

Christina
0

Mina tomatfrön är pyttesmå fortfarande. 7-8 cm höga och är inte så många bladpar att de kan toppas.

bjorsa
0

Tog en bild på en av flitiga lisorna som kämpar på

mvh/bjorsa

Sol-
0

Nu har jag äntligen skolat om mina små plantor och några av dom har fått byta fönster, så vi får se om dom växer bättre nu.

Måste man toppa tomater? vissa säger att man måste andra säger motsatsen. Fundersam

Tilda
0

Melonen har 5 blad. Eftersom solen syns så sällan och den får bara naturljus är den lång och skranglig. Ni som odlat melon tidigare skall man toppa en melon eller låta den växa som den vill?

kickboard
0

Jag har aldrig toppat små tomatplantor, men senare på sommaren när de vuxit till den höjd jag vill ha dem. Då har jag för mig att karten växer till sig bättre och mognar snabbare.

Sol-
0

#43 När jag har satt melonkärnor, så har jag låtit plantan växa som den ville. men jag har alltid varit ute efter att facineras av växtkraften, inte att få en snygg planta, då har jag planterat citrus eller avocado, och toppat dem.

#44 Är det av samma anledning man nyper "tjyvskotten" ?

bjorsa
0

#45 Toppa tomater nu funkar inte då blir de buske av den och att man plockar tjuvisar i bladvecken är dels för att dom stjäl energi från plantan och att man vill få en stam som växer upp med tomater annars om man inte tjuvar så kommer tjuvskott att oxå få tjuvsott å ett tu tre så är de bara en djungel :-)(dock tjuvar man inte busktomater)

Sen när det är ca 2 månader kvar av säsongen då toppar man plantan så att den översta klassen hinner bli klar och jag brukar räkna 15 okt så runt 15 aug toppar jag mina men har man otur tar frosten dom tidigare i huset men har man det på känn så kan man alltid plocka in hela klasar innan frosten tar allt dels kan man då mogna fram dom stora färdiga och dom små gröna går att koka in .

Jag brukar oxå blada av dom efter toppningen upp till första klasen först dels för att få mindre mögel genom bättre luftning men oxå att plantan slipper försörja gamla blad som inte ger plantan något direkt

mvh/bjorsa

Sol-
0

Lite bilder… honungsmelon

Sol-
0

…tomat

Sol-
0

…Röd paprika

Tilda
0

Så här har min Cantaloupe melon växt. Till vänster 1 vecka gamla basilikaplantor utom tävlingen.

Christina
0

Ska ta ett foto i morgon av mina tomatplantor. De har ungefär samma höjd som #48 men något lite lägre tror jag.

Tilda
0

Idag har en blomma öppnat sig på min melon som vuxit till 64cm. Flera knoppar väntar på att få blomma. Snart får jag väl börja leka med penseln. Blir det någon frukt? Nån som vet?

Sol-
0

# 52 Vad kul att din melon blivit så stor, min ville inte alls. Jag tror att det kan bli frukter, tror att jag sett en bild på en sådan någonstans på sidan.

För övrigt ville sig mina sådder inte, hur går det för er andra?

Christina
0

Mina två tomatfrön växte klent. Efter att ha blivit ca 10 cm verkar de ha stannat i växten sedan jag flyttade ut dem till kallväxthuset.

kickboard
0

Jag håller på och bär mina tomatplantor (och en del andra)in och ut ur glasverandan, så nu vill jag gärna ha frostfria nätter. Sätter frostväv på de mera lågvuxna, men tomater är så känsliga för frost så jag vågar inte ha dem ute över natten. I går natt hade vi -4,5 grader och det är lite väl mycket även om man täcker.

Ska försöka ta en bild på tomaterna i morgon.

kickboard
0

Såhär ser mina tomatplantor ut just nu. Står i glasverandan, men bara + 6,5 grader idag. Längtar efter värme och sol…

bjorsa
0

Nu blommar #21 första blomman för i år

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och en närbild på ståndarna å pistillerna som är någonstans därinne :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Bilden i #58 är helt enkelt magnifik. Vilken färg och lyster!

Mina Lisor har små knoppar men inga utslagna blommor ännu.

Prizma_o_Kristall
0

Här kommer bilder på mammas änglatrumpeter från årets sådd!

Först ut är en röd änglatrumpet

Prizma_o_Kristall
0

Ännu en rödis

Prizma_o_Kristall
0

Och sist en änglabasun som kommer blomma med aprikosfärgade blommor.

Prizma_o_Kristall
0

De första 2, dem röda, är samma som jag skickat in bilder på tidigare i vår. Änglabasunen kom upp mycket senare. Egentligen hade vi från början 3 röda änglatrumpeter. Men den minsta var mycket klen och klarade sig tyvärr inte… Men när det kom upp en änglabasun kändes allt mycket lättare. Vi brukar inte lyckas med just änglabasunerna så det är jättespännande att vi har fått en nu.

Mvh//Carro

Prizma_o_Kristall
0

Oj, såg nu att jag bara skickade in bild på en av dem röda tidigare när den var mindre.

bjorsa
0

#59 Dom är snabba tycker jag blev förvånad att den blommade så snabbt och jag har redan tagit sticklingar på dom till morsan som inte har sått något i år så en får ju dela med sig :-)

mvh/bjorsa

Tilda
0

Min melon har växt mej över huvudet, den är redan 2,5 meter lång  blommar andra varvet och vatten dricker den som en fyllis.

Sol-
0

#66 så fin!

Mina sådder gick inget vidare och nu har jag blivit tvungen att rensa ut alla. Skolan är slut här i norr och jag ska åka hem till södern, får inte plats med allt i bilen.

drutten53
0

hej på er..såg att ni odlar här…jag odlar lite oxå..här kommer mina avocado..fler på gång..kram

Christina
0

#68 Fina - har du satt kärnor?

Christina
0

#68 Fina - har du satt kärnor?

drutten53
0

hej…ja har satt kärnorna…först så lätt jag dom torka några dagar sen satt jag mer halv i jorden..den största runda sidan neråt..sen en plastpåse över allt med lufthål i…sen fick det så  vatta då o då…kännan kommer att se möglig ut efter en stund…men låte va så..sen spricket skalet o kärnan..då kommer det upp stam…efter den har vuxit 3 dm..klipte jag ner den till2 dm..vid ett blad som var på vägg…sen stod det ett stund en bar pinne..sen kom det ut nya grenar o blad…så får man göra vist nu..klippa o klippa..första gången jag har odlat avocado…kram

kickboard
0

Här är en bild på en av mina tomatplantor idag. Körsbärstomat med knoppar som just ska slå ut.

Christina
0

Sitter just nu i stan och har ingen bild som kan bevisa det: men min tomatplanta som var så ynklig har satt igång att växa. Och är ungefär så stor som Kickboards i #72. Åtminstone var den det i torsdags när jag såg den sist.

Har varit i stan hela helgen för att ordna med barnbarnets dopmottagning och bakat och gjort snittar och utfordrat hela släkten. Och nu är det gjort och jag kan återvända till trädgården på måndag kväll efter en snabbvisit till jobbet under måndagen. Skrattande

kickboard
0

Denna vecka har vi ätit de först körsbärstomaterna från egna plantor. Jättegoda!

Bra att göra en kommentar här så vet man till en ny sommar hur länge det tar från blomknoppar till mogna tomater.

Christina
0

Oj - glömde bort denna sträng. Men den 21 juli plockade jag de första sex tomaterna. Minns det eftersom jag packade en picknickkorg. Vi skulle gå en Strindbergsvandring på Ön och besöka hus som Strindberg hyrt och då skulle en liten matsäck medföras. Jag hade piroger i frysen och blev så glad när jag passerade växthuset på vägen och kunde komplettera med sex tomater och två små gröna paprikor.