Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2013 ggr
Christina
0

Fångad i sin trädgård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan du resa ifrån din trädgård under sommaren om du vill? Har du några bra knep för att växterna ska leva vidare utan din dagliga tillsyn? 

Jag börjar misstänka att jag gjort mig till fånge i min trädgård.

Reste in till stan igår morse för att visa mig på jobbet en dag. Kom ut nyss och min blommande änglatrumpet var snustorr och slokade.

Och luktärterna hade fått en hel mängd ärtskidor, som måste plockas bort för att blomningen ska fortsätta. För att inte tala om alla överblommade perenner och Rosor som helst ska klippas bort, Det är ett par timmars tillsyn - minst - varje dag. Och reser jag bort så går en del av försommarens arbete tillspillo.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min slokande ängel reste på sig inom en kvart efter det att den fått vatten. Men om jag stannat borta en dag till hade den inte klarat sig. Nu har den iofs en alldeles för liten kruka och skulle antagligen kunna klara sig utan mig, om den fått mer utrymme eller ännu hellre varit nedgrävd i jorden.

Illan
0

Jo, ja, lite kanske… Fast denna regniga sommar handlar det mer om att se till att krukorna inte står och badar *suckar*

Å andra sidan, det som dör det dör. Inte ska jag väl avstå min semester? Sen har jag en trädgårdsintresserad väninna som pysslade om min trädgård när vi var bortresta då i början på sommaren då det var så hett (någon som minns att ni stönade och stånkade över värmen då?).

I min trädgård gäller survival of the fittest, så det som överlever överlever :)

ikna
0

Vi ska iväg på 9 dagars cykelsemester (om nu vädret kan hålla sig i någorlunda chack) och jag börjar bli lite orolig över vad som kommer att hända när ingen går på snigeljakt! Ledsen Kanske allt är uppätet tills vi kommer hem?! Just nu i dessa regniga dagar plockar vi 50-70 sniglar/dag, på 9 dagar blir det ganska många!

kickboard
0

En fördel med att bo så långt norrut som jag är att vi har inga sniglar och efter vad jag förstått är det en avsevärd fördel.

Lillianna
0

Inga krukor, inga 1-åringar…. bara där försvinner en massa attning, gödsling och passning!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

#5 Klokt att inte ha krukor. Har just återkommit efter att ha varit på utflykt må-fre och nu straffade det sig att änglatrumpeterna och luktärterna hade alldeles för små krukor. Allt hänger och ser gult och trist ut. Nästa sommar får det bli färre krukor och åtminstone luktärterna ska vara i rabatten. De som var planterade där har klarat sig utan mig alldeles utmärkt under veckan.

Ahnna
0

Jag är definitivt "vilse i min egen trädgård", eftersom jag har en gräsmatta som växer som attsingen när det regnar så mycket som det gör nu, så den måste klippas minst en gång i veckan, gärna mer. Annars blir det djungel här. Och så har jag lite krukor att kolla emellanåt och en del petunior som gärna vill ha gödning nån gång i veckan.

Men på det stora hela är det inte så mycket underhållsarbete, även om mina 17 rosbuskar står i blom nu och vill ha lite pyssel. (Vilket inte är i närheten av vad du behöver göra med dina Rosor, Christina!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

davidia
0

jag kan inte åka hemifrån mer än över dagen typ.för då torkar allt som jag har här hemma i krukor.paprika plantan tex måste ha vatten flera gånger om dagen om det är sol ute,den slokar direkt.och änglatrumpeterna måste ju också ha vatten jämt.

Christina
0

Jag tyckte inte jag gjorde så mycket per dag, men inser nu när jag varit borta att jag gått omkring minst tre-fyra timmar varje dag och putsat och rensat.

Fast jag pysslar inte med mina Rosor så väldigt mycket så här års. Det är mest lite klippande av utblommat och visset på de remonterande. Gallicor och engångsblommande klätterrosor dominerar hos mig och där finns inte något att göra nu.